BILLA каквато била

Bila1

BILLA се изтегля от България, стана ясно тези дни. Това е икономически факт, който би трябвало да буди само съжаление – отива си голям чужд инвеститор, намаляват разнообразието и конкуренцията. Губим всички ние като потребители. А в интернет едни хора се радват, неясно на какво. И не само в интернет.

Не от вчера сме чели и чували едни бомбастични „доводи” как чужденците грабели „клета майка България“, как изнасяли из под един баир тонове злато, колкото няма всъщност в цялата околна Галактика, и други подобни дивотии.

За „Била” същите упорито твърдяха, че изнасяла годишно от България 700 милиона лв. печалба. Никой нормален човек, който знае поне две дори приблизително верни цифри за БГ икономиката, не би седнал да оборва такава фундаментална глупост, разбира се. Но сега имаме повод, нека го направим.

За 2013 г. веригата всъщност има 497.3 млн. лв. приходи и 11.54 млн. лв. загуба. Не 700, а около 500 милиона, и не печалба, а приходи. Колкото до печалбата, тя е всъщност загуба – тоест веригата не е изнесла, а е внесла в България 11.54 млн. лв. (заедно със стотиците милиони, инвестирани вече у нас). Не били компютри, а компоти, и… да не разправяме стари вицове.

Въпросът обаче остава:

На какво се радват тези клети българи?

Да, големите търговски вериги фалират малкия и средния бизнес в бранша, притискат производителите за ниски цени и високи отстъпки, бавят плащанията; и не само това. Същевременно присъствието им носи не само инвестиции, повече работни места и повече данъци, но и огромно разнообразие от стоки, а конкуренцията помежду им сваля цените.

Пример. Преди 10 години продавачите на сергиите по Графа предлагаха посред зима холандски череши за 50 лв. килото – и други такива „солени” деликатеси. Днес можеш да си купиш по всяко време от близката верига десетки плодове от цял свят, повечето от които никога не си нито виждал, нито чувал, нито дори знаеш имената им – за няколко, а не за няколко десетки лева. А сергиите по Графа пустеят, защото продавачите с трицифрени надценки не могат да виреят при тези цени.

И какво, това ли е ползата от веригите – че продават евтино екзотични плодове, докарани от другия край на света, които би опитал два пъти в живота си? Не, разбира се.

За богатите българи търговските вериги, особено чуждите, носят огромно разнообразие и луксозни стоки. За средната класа – удобство на пазаруване и качество, обичайно по-високо от българското.

За бедните обаче те са истинско спасение.

Манна небесна

Благодарение на постоянните промоции и трайно ниски цени социално най-уязвимите у нас хора успяват да преживяват с неприемливо ниските си доходи. Салами за 3 лв. килото, кисело мляко под 50 ст., два хляба за лев… В такива „салами” няма никакво месо, нито киселото мляко е кисело мялко, а за хляба по-добре и да не говорим. Това са пълни боклуци, разбира се. Но те не са за вас – те са за онези, които не могат да си позволят да купят нищо друго. А такива хора са много.

Влезте в коя да е верига извън час-пик – ще видите десетки щуращи се бедни и възрастни хора, оглеждащи рафтовете и проверяващи всяка стока. Много от тях дори са дошли отдалече, пренебрегвайки близкото си квартално магазинче. И никой не ги е накарал да дойдат тук насила. Те сами са направили своя избор.

Ама кварталното магазинче…

В кварталното магазинче нито могат да поддържат толкова ниски цени, нито имат такова разнообразие. И обикновено не предлагат именно най-евтините стоки, защото нищо не печелят от тях. Затова бедните и възрастните хора са най-многобройните клиенти на веригите, макар че и веригите не печелят нищо от тях, освен ако те случайно не се излъжат да купят и нещо друго. След дълго мотане бабата със забрадката купува шоколадче на промоция – и вероятно дори не за себе си, а за внучето си.

Е, ако дори баба ви разбира, че има полза от големите търговски вериги, би трябвало и вие да го разбирате – освен ако не сте пълен орангутан… Портокалите за стотинки обаче са точно толкова добри, колкото и останалите по 2-3 лв., опитайте ги.

Ах, този джаз!

„Вън спекулантите, за които 70% са нормална надценка!”, злобее анонимен трол във фейсбук по повод напускането на „Била”. Призив, който буди само недоумение. Надценката може да е дори повече или пък по-малко и сигурно е различна за различните стоки. Но вероятно е приблизително толкова, колкото и на останалите на пазара. Даже може и да е по-малко от тази на другите, щом конкретно тази верига е на загуба – няма как да знаем. Но пък едно е сигурно – когато един голям играч си тръгне от пазара, останалите с облекчение ще вдигнат надценката и вече ще плащате не 70%, а 80%. Кой печели от това? Познахте, не сте вие.

„Изберете българското!”, тръби друг псевдо-патриот в ефира. И отново изпадаме в недоумение. При равни други или поне сходни условия всеки нормален човек би избрал българското (или пък не – въпрос на вкус). Логиката обаче е ясна – така парите остават в България и се реинвестират или поне харчат основно пак у нас, не в чужбина.

Но ако българското е некачествено или по-скъпо, или и двете заедно, какъвто много често е случаят (уви) – какъв е смисълът да избера българското? За да преуспее БГ производителят, който ми продава по-скъпо и по-лоша стока ли? А аз какво печеля от това? Познахте, не печелите, а губите, опитайте отново да помислите.

Печели само производителят, заигравайки се с патриотичните ви чувства. Като се има предвид и колко БГ фирми, особено големи, са регистрирани в различни екзотични дестинации в чужбина с цел избягване на данъци, призивът „избери българското” става едва ли не… рекламна кампания за балъци.

Не избирай българското – избери по-качественото или по-евтиното, независимо българско или чуждо. Невидимата ръка на Адам Смит ще се погрижи за останалото. А ако трябва, и държавата може да се намеси.

Пирамиди, фараони и икономика за милиони

Проблем с търговските вериги и техните практики има навсякъде по света – и никой не е успял да го разреши докрай. Причината е проста – държавата може да въведе точно за 5 минути регулации в бизнеса им, никакъв проблем. Но това ще удари по ниските им цени – което пък ще засегне най-много точно най-слабите и уязвими потребители, които нямат никакъв друг избор. Да смачкаш най-бедните не си го позволяват дори и в най-богатите държави – а България далеч не е от тях. Социалната цена за това е нетърпима, даже неморална.

Затова държавата предпочита донякъде да си затваря очите за търговските вериги и да се намесва само в краен случай, вместо да се поддава на популистки призиви на откровено неграмотни хора.

В крайна сметка, както казва по повод изтеглянето на „Била” от България друг фейсбук потребител: „В училище, вероятно в гимназията, трябва да се преподава основна икономика. Не може да има хора, които се радват при намаляващи външни инвестиции”. Българинът е нещастен, защото е глупав, а не защото е беден.

Нещастният българин мери всичко в пари

Следващите 40 дни

Facebook коментари

Бинар коментари (34) :

  1. Ники Русиновски

    Г-жо Зафирова, обърнете се към магазина, от който сте закупила стоката или към Комисията за защита на потребителите.

  2. По повод написания преди 15минути коментар от мен искам да се извиня за допуснатите грешки в коментара на две места пише „Болка в Славейков“ и „един магазин на Болка“ да се чете Билла в Славейков и един магазин на Билла.Преди малко намерих и кутийката в която е била закупена „царевицата с масло на пара“.Магазина на Билла е в блок 178/179 Изгрев Бургас.Бих искала да ме осведомителна какви мерки са предприети към персонала.

  3. Много харесвах продуктите,които се продават в Билла.Живея в Бургас в жил.комплекс Изгрев и страшно много се зарадвах когато в комплекса ни откриха и втори магазин на веригата.Да,това беше до вчера,когато си купих царевица в масло на промоционална цена.Предния ден бях купила на внука ми от магазина на Болка в ж.к.Славейков в града ни.Беше чудесна.А тази,която Закупих от магазина в Изгрев ми се стори малко престояла.Но после се оказа ,че и маслото в което беше задушена е старо.От всичко това,получих разстройство,болки в червата и ми се наложи спешно да търся лекар и то в събота вечерта.Сега се страхувам да купувам от топлата витрина във всеки един магазин на Болка.За сведение на персонала на магазин,който се намира във вътрешността на комплекс Изгрев,а не в бившия Пикадили ще кажа,че никога не съм имала проблеми с червата или стомаха.Ето днес все имам някакъв вкус на метал ли не мога да го оприлича.

  4. Ако си глупав то е за дълго.

  5. Syglasen no ne na 100% , bih kazal okolo 20 – 30

  6. Както знаят повечето счетоводители, печалбата бързо, бързо може да се окаже загуба …. Така, че Авторе на тази статия запознай се преди всичко с лесното манипулиране на счетоводните данни и разходите за консултантски услуги от фирмата-майка на всяка верига и тогава да говорим на каква загуба са ….. Некомпетентност цари в цяла България и затова ще си останем жалки, а не заради скапаните вериги

  7. Страхотна новина!!! Според мен трябва да се радваме и да им осигурим едно подобаващо изпращане! Г-н Русиновски, май ще трябва да си припомните някои неща от ученическите години, за какви инвестиции говорите!?!?!

  8. Скоро не ми беше попадала подобна статия,така езуитски написана.Този Ники е ударил два заека с един удар, че даже и три.Първо вероятно срещу добро заплащане да удари Била, че едва ли не е фалирала.За сега никой не е сигурен че австрийците ще се отказват от нашия, че и от Румънския пазар, просто защото няма причина.Това за загубите на Била са митове и легенди за пред НАП.Второ в статията ни се внушава колко е глупав и нещастен българина.Бабите ходели в Била след 20 часа за да си купят салам от 3лв и тя била „Маната небесна“И трето препратката на края на страницата пак ни праща при подобен писач дето обяснява, видите ли „Българина е нещастен и беден защото е глупав“ Аман от подобни мислители в нета, дето мъдро изразяват обществените истини.

  9. Смешен плач за една от многото вериги тук. Да си ходи! Какво толкова?! Нищо няма да се промени. Решила е тръгнала си е. От разни писания и коментари ми се набива канчето, че аз съм виновен да се изчушка. Не съм. Не пазарувам там.

  10. Авторчето, я се стегни! Още малко и ще напишеш под статията следното: Тази статия струва 3 салама 2 кисели млкека и 4 хляба! Смешен си!

  11. Добре,че такива като този платен смотаняк нямат гласност много,че може да му се повярва. Няма бизнес, който да работи години с милиони загуба. Ако имаме ДАНС и НАП на място ще разберат,че става дума за избягване на плащане на данъци чрез фиктивни дългове към външни компании. Има много схеми, но нашите са оставили нещата в ръцете на чуждият бизнес. Според мен при 500 млн. оборот имат поне 10 млн минимум печалба.

  12. Да ви сера на пазарната икономика бе, гниди дебилни

  13. До МХ. А защо не помислиш малко преди да пишеш? Впрочем този въпрос го отправям и към автора на материалчето. Та като спомена, че българските стоки не са конкурентоспособни и не са качествени, да си се замислял в крайна сметка ЗАЩО това е така? Да ти дам ли жокер? Защото няма държава!И още малко въпроси, над които да поразсъждаваш, ако искаш. Замислял ли си се защо през последните 10 години има тотален срив на зеленчукопроизводството например? И коя е причината хората да не искат да се занимават със земеделие? Знаеш ли при какви условия стока на българска фирма влиза за продажба в магазин от големите вериги? Известно ли ти е как функционират тези магазини в страните от ЕС? Къде обичайно са позиционирани, какъв е процентът на стоките-местно производство спрямо чуждите стоки? Ей на тези няколко дребни въпросчета ако потърсиш отговорите, няма да пишеш повече такива групости.

  14. Йордане,университета и той като била ,промоции ,тарикатлъци аве демокрация

  15. е те такъв тъпан досега не бях чел, евала брат, евала
    толко тъпотия на едно място

  16. До „анонимен“ : Пич, виждам че хептен не си в час. Като махнеш ДДС от 1,20 става точно 1лв! Това да го запомниш! Никъде не съм казвал че това е цена с ДДС, което също е без значение, но ти съм сигурен не можеш да го разбереш. Говоря за брутна печалба, демек от нея се приспадат всички изброени от теб тежести…разбира се без данък печалба, защото за последните 4 години Била са на „загуба“. И финално оСначава се пише с „З“!

  17. Пич, няма да пиша нищо друго за тази статия освен следното: отиди да хапнеш прясна храна в Сърбия. Там няма Била и няма европейски съюз. После си отговори на въпроса, защо аз и много други хора си купуваме сръбска лютеница, сръбски кашкавал, сръбска ракия и други храни хранителни продукти от деликатесни магазини (за съжаление на доста по-висока цена от тази в родината им).
    Не съм против ЕС и супермаркетите. Те имат много позитиви, но качествената храна не е сред тях. Евтината може би, но на каква цена … (за здравето)

  18. В такива „салами” няма никакво месо, нито киселото мляко е кисело мялко, а за хляба по-добре и да не говорим. Това са пълни боклуци, разбира се. Но те не са за вас – те са за онези, които не могат да си позволят да купят нищо друго. А такива хора са много.

  19. Абе, не знам дали е лошо, че Била си тръгва, но е съвсем закономерно. В Люлин (кварталът с най-много потребители в София) от години Била-та е най-скапаният хипермаркет, с най-малко разнообразие и може би най-лошо обслужване! Така че не „намалява конкуренцията и разнообразието“, а по-скоро качеството побеждава посредствеността – както и трябва да бъде.

  20. До „От глупости“:
    Това че купуват стоката на тази цена изобщо не осначава че другото е печалба, бизнеса има огромни разходи за заплати, осигуровки, транспорт, наеми, счетоводство, правни услуги, данъци и т.н. Само ДДС-то като махнеш от тия 1.20 става под 1 лев.
    Но трябва да си бил в тази среда за да знаеш, тук виждам камо клавиатурни плъхове, които се правят на икономисти и математици.
    Жалко за Била, едно ниво над другите са в отношение и качество.

  21. 1. Била не е инвеститор, а е просто търговец.
    2. В момента разполага с 91магазина в които работят 3700 души-средно по 40 във филиал(данни от 2013).
    3. Оборот за същата 2013 – 497.3 М.

    Всеки работил с този „крупен инвеститор“ е запознат, че от базовата си цена дава поне 30-40% отстъпка извън фактура. Ценообразуването до цена на рафт става от базова цена с поне 20% надценка. Демек всеки 1лв. вие продавате на Била за 0.65лв, а те го продават на краен клиент за 1,20 => маржа на печалба е 46% (осреднено).

    Ред е на бакалската сметка: 497,3М *46% = 227,8М брутна печалба/година => месечната е 19,1 М => средно за филиал/месец брутна печалба = 209 890лв, разделяме на 30 = 6996 лв.бруто печалба/ден/филиал.

    Сериозни дневни разходи има „инвеститорът“ щом близо 7 хиляди на ден са недостатъчни за подръжка на един от обектите му….

  22. Мечтаете си вие да се върне времето, когато в ХоРеМаг-а имаше едно сирене, един кашкавал и една лютеница, всеки петък салам и всяка Коледа – банани. Повечето БГ стоки не са конкурентни нито като цени, нито като качество, за това и не се купуват. Тези, които са качествени си имат пазар, независимо от цената – пример: пазарът Иван Вазов в сряда и Римската стена в събота. Това е все едно да си мислите, че Гърция е виновна на българското черноморие, а не фактът, че е скъпо, мръсно и некачествено.

  23. Пускам сълза!

  24. Пълно е с платени драскачи и лошото е, че има хора които се връзват на тези глупости държавата ни се грабе, а те седнали да се оправдават..

  25. Само глупости в тази статия! Ама пълни глупости.. Те големите вериги така си подаряват стоката ли какво?! Малоумна работа…

  26. Е, като продават боклуци, защо всичките им супери са пълни с народ? А в махленските бакалии лелките си говорят със зеленясалите луканки, защото няма кой да ги напсува. Хахахаха… :)))

  27. Tozi koito e napisal tazi glupost da si slaga vajeto zashtoto za napred tova gi chaka tezi verigi

  28. СТОТИНКАДЖИЯ!!! Сакчето и ти заедно с тях се изнасяй!

  29. Работят на загуба? Очевидно авторът е същият песоглавец като тези по ТВ или просто му се плаща за тези глупости…

  30. Ама как успя да я измислиш тая простотия гранде! Всяко следващ абзац си противоречи на предходния! А за тоновете злато ми се обади да те заведа да видиш и ти с очите си как се изнася като като непреработен материал…

  31. Също е беден, защото е глупав.

  32. До оффф и gaga: нещо конкретно няма ли да посочите?

  33. Толкова много глупости на едно място отдавна не бях срещал…

  34. До автора: тъп ли си или така си се родил?