Реве ми се за „Златният Орфей“

petiaКато чета за причините, поради които тази година не се състоя най-великото музикално и културно събитие на всички времена – „Златният Орфей“, все едно чета фактура от Топлофикация. Нищо не разбирам, но усещам тъга.

Ако не сте разбрали, фестивалът се провали навръх петдесетата си годишнина, след дълги закани за грандиозно ново начало. Провали се заради липса на пари. Говори се за таен спонсор, който искал да откупи „Златният Орфей“ за следващите десет години. Неговата самоличност обаче не била много ясна, а условията му – неприемливи за организаторите. Говори се също така и за обещания от страна на други спонсори, които обещания в крайна сметка не са се сбъднали. Едновременно с това правата върху марката „Златният Орфей“ са на НДК и БНТ, но правата за организиране на фестивала са други и принадлежат на фондация „Генко Генов“. Иначе казано, не е много ясно какво точно се случва, но пари за фестивала в крайна сметка нямаше. Фестивал също. Конспирации дебнат от всеки ъгъл на публичното пространство. Масони, брато.

Абсурдът обаче е другаде. „Златният Орфей“ имаше претенцията да представи нова българска музика, съвременен български поп, рок и хип-хоп. Понеже „естрада“ звучи леко демоде, нали… Трябва да сме в крак с времето. Едновременно с тази претенция обаче, като изпълнители, представящи песните в състезанието с награда 10 000лв, бяха посочени Петя Буюклиева, Кичка Бодурова, Маргарита Хранова, Йорданка Христова. И други хора, които просто попадат в графата „и други“.

Първо, защо тези хора изобщо участват в подобни изяви? Нали са величия, нали са легенди? Аз ако съм с егати кариерата зад гърба си и съм пълнила зала 1 на НДК (още популярна като най-престижната зала за музикална изява северно от екватора) безкрайно много пъти, сигурно няма да ми е на дневен ред да се явявам на конкурс за нова песен. Дори да ме поканят най-любезно. Щях да оставя това на младите и зелените – да се развиват. Не че „нова песен“ предполага задължително нов изпълнител, но все си мисля, че Tina Turner или айде, от мен да мине  – Алла Пугачова – не биха се явили на конкурс със състезателен характер от този тип. Но у нас все пак „успелите“ са в „Big Brother“, така че за какво говорим…

Второ, не познавам човек, който да слуша изброените изпълнители. Сигурно защото се движа в среди на лаици и профани, които предпочитат Pink Floyd. На 26 г. съм. Не познавам никой, който да слуша Марги Хранова. Просто не познавам такъв. А вие?

Да приемем, че това се дължи на бедна обща култура, на чалгата, която е „промила мозъците на младите“, на държавата, която не се грижи за златните си пиленца в лицата на шепа заслужили артисти от зората на времетo, на злия американски империализъм, на Сорос и на извънземните, но е факт. Никой не слуша тези хора. Не че правят тъпа музика. В никакъв случай. Смее ли човек да си го помисли? Просто не става ясно какво ново вадят те, къде го показват, освен по неслучващи се фестивали. Медиите ли са виновни? Ами facebook и youtube са абсолютно свободни за ползване. Тези хора има ли ги изобщо в мрежата?

Kогато не се сипят едни гарантирани пари от държавата просто ей така,  трябва да предложиш нещо, което да е потенциално предпочитано и потребяемо в морето от избори, в което хоратa плуват.

А лятото на 2015-а, както обикновено се случва, беше претъпкано от музикални събития, както у нас, така и в Европа, където вече хората си пътуват спокойно, за разлика от седемдесетте, когато „Златният Орфей“ направо e разцепвал мрака с неподражаемата си грандиозност.

Бях най-отпред на концерта на Robbie Williams в Бургас. Вдигна си полата и се надупи точно срещу лицето ми. Беше неповторимо. Освен че има перфектен задник, изпълни с неподражаем глас и супер добри музиканти зад гърба си класики не само от своя репертоар, но и от този на U2, Queen, AC/DC, Oasis и т.н.

И ако Robbie Williams е твърде комерсиален или пошъл за вашия вкус, или просто не ви допада, имате избор. Кеф ви босненците Dubioza Kolektiv, сърбите S.A.R.S , Eros Ramazzotti, 23 години Остава,  Roisin Murphy, Whitesnake в Белград, кеф ви Ъпсурт в някой клуб някъде по трасето, Toto Cutugno, Anastacia, One Republic, Roxette, Фики или каквото ви допада. Това са само част от музикалните събития на 2015 в района.

В 21 век малко хора се интересуват от „Златният Орфей“. Не и в този му вариант. Провалът му е някак си логичен, просто защото този фестивал не грабва с нищо активната аудитория. Под „активна аудитория“ разбираме хората, които са истински фенове и не ходят само на безплатни концерти на площада в града по избори.

Дори да приемем, че фестивалът се беше провел, то той едва ли щеше да бъде това, което неговите върли почитатели от едно време очакват. Просто защото вече не е едно време. Хората имат достъп до интернет, пътуват, и колкото и да не ви се вярва, не слушат само Криско и Азис. Последното може би е най-болезненото. Сори. Всеки си слуша, каквото му допада. А относно популярната песен – Madonna от години се бута сред младите, само и само да е в крак с времето. И успява. Защото е Madonna. Виж, за Филип Киркоров не знам… Твърде голЕм е.

Крокодили, духове и други нощни птици на Alarma Punk Jazz №14

Европейското турне на Hugo Race And The True Spirit започва от София

Facebook коментари

Бинар коментари (11) :

  1. „Бях най-отпред на концерта на Robbie Williams в Бургас. Вдигна си полата и се надупи точно срещу лицето ми. Беше неповторимо. Освен че има перфектен задник, изпълни с неподражаем глас и супер добри музиканти зад гърба си класики не само от своя репертоар, но и от този на U2, Queen, AC/DC, Oasis и т.н.“

    Мммм, уникално музикално :)

  2. Гой Фокс, чукча писател, поет, шеф и журналист, чукче не редактор. И това в сайт на бнр – да живее посредствеността с претенции.

  3. Петя Буюклиева конкретно, е глас, какъвто в момента няма в територията. И остаря с достойнство. Освен това, не ми е ясно, защо всички сегашни, отвратително комерсиализирани, предварително купени, и пошли“организирани мероприятия“, са правилни, а всички минали-грешни? О`кей, викаме ура, за правилният строй, сами си слагаме окови/пардон, „таргет-план“, и ръкопляскаме на задължителната оперативка/пардон, „тийм-билдинг“/. И се кланяме на партийният секретар, даже му правим свирки, наистина/пардон,“ЦЕО“/. Да живей.

  4. Аз познавам лично. Младо момиче – слуша естрада всякаква, включително и Петя Буюклиева. So fucking what?

  5. Въпрос до редактора (ако съществува такъв): има ли някаква логична и дълбока причина имената на Тина Търнър, Роби Уилямс, Ерос Рамацоти, Тото Кутуньо, Рошийн Мърфи и Мадона да са написани с букви, които не са от традиционната за българския език и официално приета в Република България кирилица?

  6. Познавам един, който познава един, който слуша

  7. Нямам нищо против хората,които харесват този фестивал с музиката му и изпълнителите.Отвращава ме музикално изпълнение тип „буфосинхрон“.В по-късната си част и не-малка този фест беше порнография.Това е ,като да отида на Формула 1 и да ми я пуснат на запис плюс някакво жури да ме поучава кой и как кара.

  8. БСП активът …

  9. … Но явно познавате такива, които слушат Маргарита Хранова – както е точният цитат в текста. Иначе – въпреки че не споделям напълно позицията на младата 26-годишна авторка, съм напълно съгласна, че Орфеят, който преди години си е бил събитие и участието в него – въпрос на престиж, вече си е изживял и времето, и живота. Нека го оставим да почива в мир и добри носталгични спомени, вместо изнасилено да се опитваме да го възродим.
    Ами няма как. И няма кой. Няма и защо.

  10. Един съвет. Не се опитвайте (все пак) да пишете на всяка тема, която ви мине покрай ушите, освен ако таргета ви не са хора 60+. Аз пък чух разговори около темата от пенсионери, видимо изглеждащи културни хора, които си чакаха и се надяваха на „техния си“ Златен Орфей :)