Накъде пътуват електромобилите?

кола

Електромобилите са бъдещето, в това няма никакво съмнение. Въпросът е колко далеч е това бъдеще. Тазгодишното автомобилно изложение във Франкфурт като че ли даде няколко възможни отговора на този въпрос. Преди всичко големите автомобилни производители насочват все повече капитал и усилия в тази посока. От друга страна, търсенето на електромобили е ниско, поне в сравнение с шума и всеобщия ентусиазъм към тях.

Причините за това могат да се търсят във високите цени, относително малкото станции за зареждане, както и фактът, че животът на батериите е ограничен и след няколко години експлоатация трябва да се направи повторна инвестиция за нова. Влияние оказват също и навиците и ниската ангажираност по отношение на екологичните и икономическите проблеми от страна потребителите.

Въпреки това усилията за преминаване от петролни горива към електричество в европейски и световен мащаб са очевидни. По време на скандала „Дизелгейт“ около вредните емисии, излъчвани от автомобилите на един от най-големите германски автомобилни концерни, канцлерът Ангела Меркел обяви петролните горива за преходна технология и намекна, че е възможно в бъдеще дизеловите автомобили да бъдат забранени. В същото време в много от големите германски градове, в които замърсяване на въздуха е огромно, се обмисля забрана за влизане на дизелови и бензинови автомобили в центъра.

В европейски мащаб Обединеното кралство и Франция обещаха забрана върху продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили до 2040 г., а производители като „Волво“, “Ягуар“ и „Ленд Роувър“ се надпреварваха да обещават, че ще електрифицират бъдещите си модели. В този климат не е изненада, че откритото на 16 септември автомобилно изложение има за свой акцент електрическите автомобили.

„БМВ“ представи нова версия на популярния си електромобил „I3“, както и нови автомобили „Мини Купър“ с електрически батерии. Конкурентите им от „Мерцедес“ пък излязоха с нова идея за футуристичен автомобил на име „EQA”, който се превърна в бижуто в своята зала, а в същото време изпълнителният директор на концерна обеща всички модели да бъдат електрифицирани в една или друга степен до 2022 г.

Френският производител „Рено“ показа технология, която може да удължи двойно заряда на батериите. „Хонда“ също представи малък електрически автомобил – „Urban EV“, който ще навлезе на европейския пазар през 2019 г.

Това не е някаква мечта за далечното бъдеще“ – заявява изпълнителният директор на „Хонда“ Такахиро Хачиго пред английския „Дъ Гардиън“. Хачиго е сигурен, че всички нови модели на компанията в Европа скоро ще станат хибридни или изцяло електрически, докато южнокорейските им конкуренти от „Хюндай“ дават заявка, че през 2020 г. повече от половината им модели за Стария континент ще са електрически.

Така идва и естественият въпрос – приключва ли продължаващото вече повече от век царуване на двигателя с вътрешно горене? Оказва се, че голяма част от производителите не мислят така, въпреки гръмките заявки и общенията за коли на батерии.

„Това е само мода“ – категоричен е Робърт Ирлингер. Той е начело на отдела, разработващ „I” серията на БМВ, но въпреки това, е сигурен, че краят на конвенционалните двигатели никак не е близо. Компанията му предвижда през 2025 г. пазарният дял на електромобилите в нея да е едва 15-20%. „Настъпват промени и ние започваме сериозна работа с електромобилите, но това не означава, че ще скрием обикновените си двигатели“ – заявява Ирлингер и допълва, че все пак компанията му прави „огромни инвестиции“ в разработването на по-добри батерии за електромобилите.

Според високопоставен служител на „Мерцедес“ пък направените вложения от 10 милиарда евро за разработване на електрически автомобили са по-скоро свръх инвестиция с оглед на моментното търсене. „Възможно е в момента да надценяваме тази мода“ – заявява Юрген Шенк, попитан дали предвижда края на фосилните горива и допълва: „Ние възнамеряваме да продължим да работим с дизел, технологията е добра за ограничаване на въглеродните емисии.“ Според него пълната забрана на дизеловите автомобили е „налудничава идея“.

Европейските производители на автомобили наистина все още смятат, че дизелът е единственият надежден начин Европейският съюз да достигне заложените нива на въглеродни емисии, въпреки все по-засилващите се притеснения по отношение на качеството на въздуха.

Дитер Зетче, президент на Европейската асоциация на производителите на автомобили, е на мнение, че всички резки завои на усилията встрани от дизеловото гориво ще направят много трудно удържането на европейските норми за въглеродни емисии. Едва 1,2% от продаваните на стария континент автомобили са хибридни. Според Зетче е добре да гледаме реалистично на нещата и да сме наясно, че ел. колите все още не могат да окажат положително влияние върху замърсяването.

„Що се отнася до влиянието на електрическите автомобили върху пазара – категоричен е Зетче, – трябва да видим реалността. А тя е, че пазарният дял на този вид автомобили си остава нисък. И тук не говорим за достъпност, защото всички производители разширяват своето предлагане на електрически автомобили. Доказателство за това е именно изложението тук във Франкфурт.“

Вицепрезидентът на „Форд“ за Европа Джо Бакай също не очаква незабавна смърт на дизеловите двигатели. Според него подобряването на ефективността им е най-рентабилният начин да се намалят въглеродните емисии в краткосрочен план.

Не отчитаме голямо привличане на клиенти към превозните средства с електрически батерии. Много хора говорят за тях, показват ентусиазъм, но броят на реалните клиенти далеч не е голям“. Като основен проблем Бакай изтъква ограничения пробег с едно зареждане, високата първоначална цена и недостигът на зареждащи станции.

графика 1

И въпреки това всички производителите са единодушни – дългосрочното бъдеще на личните транспортни средства, а и на обществените такива, е електричеството. Или казано с думите на Юрген Шенк: „Няма план „Б“, има само план „А“ и той е преминаване към електричество“.

Освен това им много причини преминаването от петролни горива към електричество да се случи по-бързо, отколкото предполагаме. За това могат да допринесат редица фактори: високите цени на петрола, промени в данъците, а и най-големият страх на автомобилните компании – решителността на кметовете на много от европейските градове по отношение на пълната забрана на автомобилите на фосилни горива. Именно това, по думите на Бакай, може да промени нещата изключително бързо.

Трябва да се отбележи и това, че в България електромобилите навлизат с бавни темпове, но въпреки това броят им непрестанно се увеличава. През 2013 г. те са били малко над сто, а в края на тези година се очаква регистрираните да станат около 300. Броят на електрическите коли у нас наистина си остава нищожен, при положение че автомобилите са почти 3 милиона. Обнадеждаващото е, че броят на зареждащите станции расте. До скоро имаше едва няколко станции в София, но в момента в цялата страна броят им е около 70 , като повече от една трета са в столицата.

Марсианските хроники на Илън Мъск

Facebook коментари

Бинар коментари (0) :