Весел плач? Бразилска мандолина!

06/08/2018

Share

×

Бразилска мандолина? Значи слушаме шоро. Но стилът е съчетание на афро-ритми и европейски танци от по-миналия век, което предполага настроение, противоречащо на името (плач). Точно преди век се ражда Жакоб до Бандолим – композиторът, приел артистичния си псевдоним на името на любимия инструмент. Композира шоро в ранните години на джаза, при това не без негово влияние и с присъщите и за джаза трудности да се наложи като стил, различен от схващанията за порочна музика.

Жакоб до Мандолин
Жакоб до Мандолин

Жакоб до Бандолим добавя още една двойна струна на мандолината, която става 10-струнна и това дава заглавието 10zz на разкошния албум с предимно негови парчета шоро. Автор и изпълнител е любимият ни Хамилтон де Оланда , партнирал – без да изброяваме бразилските самба-джазмени – със Сезария Евора, Буена Виста Сосиал клуб, Ришар Галиано и Стефано Болани. Де Оланда пише специално за учителя си Жакоб до Бандолим „Serenata Jacarepagua“ и интерпретира създадената отново в почит към същия „Naquela Mesa“, чийто автор е синът на маестрото.

Хамилтон на сцената
Хамилтон на сцената

Албумът е сред най-радостните мелодични попадения за събуждане или пътуване, но с подходящ обект (субект) може да подбуди и към флиртуване, танцуване и целуване. Има дори парчета, които упорито напомнят на мануш-джаза на Джанго („Forró de Gala“), други направо скачат в бибопа от края на 40-те („Assanhado“). Хамилтон отново вади най-съкровеното от себе си и това е поредният му гарантиран успех след капричиите по Паганини, чести гости в крос-жанровите часове на стрийм Дуенде (10-11 и 17-18).

Хамилтон в Рио
Хамилтон в Рио
Людмил Фотев

от

публикувано на: 06/08/2018

БНР© 2018 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Дуенде
  • Пънк и Джаз
  • Класика
  • БГ Естрада
  • Фолклор
В момента:
Следва: