Водородното авто бъдеще

sdfdsfs

Електромобилите вече не са новост, но на хоризонта се задава ново техническо предизвикателство – водородните автомобили. Какво ги отличава от всички останали?

Водородът е съхраняван в резервоар, също както бензина или дизела. По време на работа той се използва за електрохимичен процес на преобразуване на енергията чрез реакция с кислород в горивните клетки. Всичко това генерира електричество. От своя страна то захранва електрическия мотор за задвижване на колата.

Идентичен процес се използва за производство на електроенергия от батерии. Разликата е, че батерията губи заряда си с течение на времето. Горивната клетка може да продължи да работи, докато й се подава водород и кислород.

Sedan_GasV6

Водородните автомобили имат немалко предимства. С тях могат да се извършват дълги пробези.  Една част моделите на пазара изминават по над 800 километра с един резервоар, като времето за зареждане на резервоара е едва 3 минути. Това е голямо предимство пред класическите електромобили.

Екологичният аспект също не е за подценяване. Водородният газ се превръща в електричество, като по време на този цикъл страничните продукти са само вода и топлина. По този начин водородните коли биха могли да осигурят възможност за транспорт с нулеви емисии.

Като изключим цените на самите машини, които продължават да са твърде солени дори за хора с висок стандарт, използването на водороден автомобил често има своите финансови предимства. Например в Калифорния собствениците на подобни коли спестяват до 8000 долара федерални такси.

weref

Европа също подаде ръка на тази нова технология. Нова инициатива на ЕС ще пусне в употреба автомобили с горивни клетки в три европейски столици под формата на таксита, полицейски автомобили и коли под наем. Проектът се нарича “Zefer” и предвижда въвеждането на 180 водородни коли в Брюксел, Лондон и Париж.

Инициаторите му твърдят, че редовното им използване на ежедневна база ще доведе до увеличаване на търсенето на водород от всяко превозно средство, което е приблизително четири пъти по-голямо в сравнение с търсенето от обикновените частни коли.

Осъществяването на инициативата ще доведе до обособяването на първите мрежи от водородни зарядни станции. От “Zefer” се надяват, че водородните коли ще покриват много голяма част от териториите на трите града. За Париж и Брюксел очакванията за пробега са за над 90 000 км годишно, а за Лондон – 40 000 км.

dfgdfg

Погледнато в по-глобален мащаб, ограниченият брой станции за зареждане с водород оставят неразрешен въпроса за приложимостта и практичността на този вид коли, а така също и на производство и употребата им в широк мащаб.

Последната зарядна станция е в Грац, Австрия, a след това има дупка в Централна и Източна Европа. На Балканите например може да заредите с водород единствено в Атина и Истанбул.

В края на май 2018 г. водородни автомобили бяха показани пред НДК, в рамките на дните на водородните технологии. Инициативата беше част от програмата на Българското председателство.

„Водородни автомобили в момента се произвеждат само от японски компании. До 2025 година обаче и европейските автомобилни концерни ще започнат масово производство“, заяви тогава Барт Биебуйк – изпълнителен директор на Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ – публично-частно партньорство между ЕК, европейската промишленост и научноизследователската общност.

fxfvxf

Най-големият плюс на водорода като гориво е, че той е най-разпространеният елемент в природата. Отрицателната страна е, че винаги е в съединение и добиването му все още е трудоемко и скъпо.

Екипи от учени работят от години по развиването на технологиите, за да направят процеса по-лесен и евтин. Българските изследователи също имат разработки в тази сфера. За следващите 3,5 години МОН е предвидило финансиране от 7.3 млн. лева на такива изследвания. Имаме повод и за радост. Два университета у нас вече са разработили водородни автомобили – Русенският и Техническият в София.

„ Автомобилът ни взе участие на състезание в Турция. С него изминахме 96 километра с един кубик компресиран водород“, твърди доц. Иван Белоев от катедра „Транспорт“ в Русенския университет.

Бъдещето ще покаже мястото на водородните автомобили в бита на съвременния човек. А през това време нищо не пречи ежедневно да правим по нещо, макар и малко, за опазването на околната среда.

fdrfsd

Фотографии: Уикипедия

Нов живот за старите джапанки

Facebook коментари

Бинар коментари (0) :