Слушай

В представите си всеки човек има различна идея за града на бъдещето. За едни той е застроен с небостъргачи, около които обикалят летящи автомобили. За други, обаче, той би изглеждал като гора, покриваща всичко с лиани и всевъзможна растителност. И няма да са далече от истината, защото най-липсващият елемент в днешната градска среда е именно растителността. Но в коя държава ще е най-подходящо да бъде изграден подобен зелен град?

Лабораторията за визия и архитектура „Lava“ вижда идеалния град на бъдещето като град-гора, функциониращ подобно джунгла. Експертите предложиха градоустройствен план за бъдещо населено място в Малайзия. Изборът на държава не е случаен.

Малайзия се намира в югоизточната част на Азия. Нейната площ е 330 290 кв. км., а населението – 28,2 милиона души. Средните дневни температури през декември – февруари са 32 градуса, с 13 дъждовни дни на месец. През юни – август температурите са около 32 градуса, с 10 дъждовни дни на месец. В такива климатични условия растенията се чувстват като в райска градина.

Forest-City-by-LAVA-2-1020x610

Това е една от причините в страната да има уникална растителност в джунглата – така наречените ходещи дървета. Корените им се движат бавно под земята в търсене на вода. Най-голямото цвете в света – рафлезия, расте в Малайзия. Рафлезията достига до повече от един метър в диаметър и тежи няколко десетки килограма.

Столицата на Малайзия – Куала Лумпур е най-големият град в държавата, тя е и най-зелената столица на Азия. Обилна зеленина покрива почти всички булеварди и улици.

Проектираният от “Lava” зелен и умен град ще бъде на площ 20 квадратни километра. Изграждането му ще се осъществи около една централна гора. Идеята е да имитира функционирането на екосистемата, използвайки затворена кръгова система, в която всички ресурси се използват многократно чрез рециклиране.

Forest-City-by-LAVA-1-1020x610

Около 700 000 души ще могат да обитават града-гора. Засега местоположението му е фиксирано на границата между Малайзия и Сингапур.

Футуристичният град ще включва жилищни райони, паркове, хотели, търговски центрове, офис-кули и международно училище.

„Тропическа долина“ ще оформя сърцето на града и ще бъде заобиколена от водопади. Формата на долината ще носи символиката на петте елемента – дърво, огън, земя, метал, вода.

Трафикът в зеления град е решен също иновативно, като има ясно разделение на пешеходните и автомобилни зони.

croppedimage755510-XS161030SECTIONBACK-BUILDINGSMP

Проектът поставя граница между различните типове трафик. Автомобилният поток е насочен под земята, от друга страна влаковете преминават над пешеходните трасета.

За да се засили екосъобразността, всеки един елемент ще се изработва от местни материали, а енергията ще е изцяло от възобновяеми източници.

Подземна система за обмен на материали и суровини ще осигурява рециклирането на отпадните продукти. Дотук всичко звучи добре. На практика обаче нещата не са толкова розови.

Начинанието е на стойност 100 млрд. долара. Китайският строителен мастодонт Country Garden Holdings Co Ltd вече е ангажиран за построяването на „града-гора“. Търсенето на жилища от проекта обаче продължава да бъде слабо.

Правителството на Малайзия обяви, че ще формира комисия, която да преразгледа проекта “Град-гора“, ден след като министър-председателят Махатир Мохамад заяви, че няма да се дават визи на чужденци за живеене в еко-мегаполиса.

croppedimage755510-xs-Shot-1FINALV2retouch

В същото време Китай усилено изгражда първия в света горски град. Сградите му ще бъдат покрити с растения и дървета, за да се справят с глобалното затопляне и замърсяването на въздуха.

Очакванията са градът-гора „Люджоу“ да бъде завършен след няколко години. Според проекта в него ще живеят над 30 000 души. Къщи, офиси, хотели, болници и училища ще бъдат изцяло залесени от общо 40 000 дървета и 1 млн. растения от 100 вида.

Това ще осигури абсорбирането на 10 000 тона CO2 и 57 тона замърсители годишно, а произведеният кислород ще бъде около 900 тона.

Градът ще се намира в северната част на Люджоу, в планинския район на Гуанси, южен Китай, и ще заема площ от 175 хектара по поречието на река Лю.

Пътищата за електрическите автомобили в горския град вече са построени. Интересен е подходът на инженерите към отоплителните инсталации. Сградите ще разполагат с климатици, задвижвани от геотермална енергия и слънчеви покрития.

 

 

 

ВСИЧКО