Боуи – ярката звезда в космоса

10/01/2019

“Аз съм инстантна звезда. Просто добавете вода към мен и разбъркайте!“ – така дефинира Дейвид Боуи себе си. От „Starman” до „Blackstar“, кариерата на поп иконата на 20-ти век е една своеобразна възстановка на космоса, а основните две съставки са пътуване в космическото пространство и научната фантастика. Боуи се утвърждава като артист с хиляди лица, а трансформациите му стават емблематични. Новатор и явление, което оставя след себе си десетилетия изпълнени със звезден прах.

 

1969

 

Боуи излиза на вечеря с режисьора д-р Калвин Марк Лий в Лондон и се запознава с 19-годишна американка с английски акцент. Анджи е модел, актриса и журналист. Само година след това се женят. Двойката е “глема” на глем рок културата и модата през 70-те години, отчасти чрез демонстриране на личната си бисексуалност и отворен брак. Години по-късно Анджела ще признае в интервю, че винаги се е възхищавала на Дейвид, но никога не са били истински заедно.

 

69-та е белязана от парчето, в което Дейвид изпява “Ground control to Major Tom, take your protein pills and put your helmet on…”. В „ Space Oddity” Боуи създава първия си персонаж – астронавта Майор Том и дава начало на поредица от научно-фантастични парчета.

Легендарният филм „2001: A Space Odyssey” на Стенли Кубрик и първото стъпване на космическия кораб “Аполо 11” на Луната са в основата на създаването на парчето. Боуи признава, че безброй пъти се връща в киносалона, за да изгледа отново и отново филма на Кубрик. Мениджърът на Боуи – Кенет Пит и Дж. Томсън режисират „Space Oddity“, а в музикалното видео Дейвид играе ролята както на Майор Том, така и на наземния контрол. Въпреки че оригиналният VHS запис е направен 1969 г., той става публичен едва 1984 г.

 

16 юли 1969 г.

 

Целият свят е притаил дъх пред телевизорите. „Аполо 11“ потегля към Луната в очакване за пръв път човек да стъпи на нея. Иронично, в момента на излитането звучи „Space Oddity”.

 

„Сигурен съм, че всъщност никой не се е заслушвал в текста на песента“ – казва Боуи смеейки се, защото в парчето измисленият майор Том, който лети в космоса, губи връзка с наземния контрол и трагично се изгубва.

 

44 години по-късно канадският астронавт Крис Хедфийлд публикува запис с негово изпълнение на „Space Оddity”, докато е в интернационалната космическа станция. Видеото остава първият и единствен запис от космоса до ден днешен. А в клипа се виждат пейзажите, които преминават покрай визьора в Международната космическа станция.

 

„Поласкан и истински горд съм, че песента, която написах на 19, е била изпълнена на място, на което винаги съм искал да отида.“ – казва Боуи…

 

1970

 

Излиза песента “The man who sold the world”. В специално предаване на Би Би Си Радио 1 – „Changes Now Bowie“, излъчено на 8 януари 1997 г., Боуи казва за парчето:

 

„Предполагам, че съм го написал, защото имаше част от мен, която търсех. Може би сега, когато се чувствам по-комфортно от начина, по който живея живота си и психическото си, и духовно състояние, може би сега чувствам някаква цялост – тази песен за мен винаги ще е пример за това как се чувстваш, когато си млад, когато знаеш, че има част от теб, която все още не си намерил. Търсенето и голямата необходимост да разбереш кой си всъщност.”

 

С едноименния албум Боуи започва ново преобразяване и сменя стила на хеви метъл. По това време Дейвид е тотален фен на Анди Уорхол и окултизма. Малко след сватбата си с Анджи започва да носи рокли и показва открито на света своята андрогенна същност. Подкрепян и подтикван от жената до себе си, започва да се появява все по-често на обществени места облечен в женски дрехи. Така се стига и до заснемането на обложката на албума, за която Боуи е облечен в рокля.

 

Това обаче не е единствената провокация. С разхвърляните карти на земята, Боуи разкрива и своята страст към окултизма. Мистичното учение за съществуването на тайнствени сили, които са достъпни само за избрани хора, го е завладяло изцяло и той отдава един немалък период от своя живот на вярата в съществуването на нематериалната реалност, която има собствени принципи, неподвластни на физичните закони.

1971

 

Ражда се Дънкан Боуи – Зоуи. Боуи е еднакво отдаден на семейството и кариерата си. С Анджи са необикновена двойка във всеки един смисъл на думата. Двамата са изключително популярни и са често канени на интервюта в различни телевизии. На концертите си Боуи я нарича с името „Star“ и написва песента „The prettiest star“ за нея.

 

С раждането на сина им, на бял свят се появат и парчетата “Life on Mars” (1971) и малко след това “Starman” (1972) – едни от най-големите хитове на Боуи. Разбира се, темата отново е космосът. Второто парче става може би най-известният му сингъл, в който се появява вторият му най-завладяващ образ – Ziggy Stardust. Ziggy, който идва от космоса, носи на земляните надежда и проповядва свободна любов.

 

Основно вдъхновение за Ziggy Stardust е култовата книга за хипи поколението “Странник в странна страна” на Роберт Хайнлайн – американски писател, често наричан „доайен на научната фантастика“. Романът го превръща в знакова фигура на сексуалната революция и контракултурата. А времената са бурни – началото на гей парадите е поставено.

 

Ziggy се откроява на фона на всички останали. Това, което прави образът на Ziggy уникален e, че представлява съвкупност от Винс Тейлър, Иги Поп и Лу Рийд. Отчасти човешко същество и отчасти извънземно, което вярва че спейсмен ще дойде от космоса и ще спаси света от саморазрушение. Превъплъщението на Дейвид Боуи взима връх и той все по-трудно се разграничава в реалния живот от ролята на Ziggy.

Една от основните причини за многобройните превъплъщения на Боуи се крие в неговото семейство. Още като тийнейджър се чувства отхвърлен от обществото, депресиран и объркан. Над семейството му тегне духът на шизофрения и самоубийство обвити в дълбоки тайни. Всичко това го кара да се чувства подтиснат и неразбран. Въпреки всичко той изгражда своята кариера чрез образи, които не спира да усъвършенства и на които дължи голяма част от своя успех. Боуи е не само музикант, но и актьор, а чрез образите си успява да комуникира с феновете си и да канализира своята меко казано ексцентрична индивидуалност.

 

1980

 

Майор Том се появява в две други песни – „Ashes to ashes” и „Hallo spaceboy”. Този път Майор Том разкрива един не особено лек период на Боуи. Оказва се, че не е единствено към космоса пристрастен, а и към кокаина. Изглежда за Боуи е по-лесно да говори за това чрез гласа на Майор Том и признава в песента, че е джънки.

 

“Ashes to ashes” става сингъл номер едно във Великобритания. A иновативното видео режисирано от Боуи и Дейвид Малет става легендарно за 80те. Нищо чудно като се има предвид, че Дейвид се разхожда облечен като клоун по плажа, а това съвсем не е най-странното нещо във видеото, което ще остане най-скъпият музикален клип за времето си в историята.

 

Същата тази година Боуи се развежда с Анджела, която дава пълно попечителство за сина им Зоуи на Дейвид. В интервю тя ще сподели, че го е направила за доброто на Боуи, който е имал сериозни проблеми с наркотиците и заради сина им ще положи усилия да се избави от порока си.

 

Анджи никога повече няма да потърси сина си.

 

1983

 

След “Берлинската трилогия”, която излиза няколко години по-рано, Боуи достига нов връх с албума “Let’s dance”, от който изкарва трите топ сингъла – „Let’s dance“, „Modern love“ и „China girl“. Следва половин година супер успешно турне и няколко музикални награди и колаборации с Тина Търнър, отново Иги Поп и Мик Джагър. Парчета като „Dancing in the Street“, „Time will Crawl“, „Fashion“ и „Under Pressure“ (сингъл с Queen) белязват 80те при Боуи.

 

Следват периоди със смяна на музикалния стил. И Иман.

 

1992г.

 

Боуи ще срещне сомалийския модел Иман на парти и ще се влюби в нея от пръв поглед. В края партито двамата вече ще обсъждат имена за бъдещите си деца. Двамата се женят и остават заедно 24 години, в които се боготворят. Отглеждат дъщеря си Александрия – Лекси Зара Джоунс и сина на Боуи – Дънкан, който ще наследи страстта му към космоса и 2009г ще режисира своя първи филм “Moon”.

2016 поставя ново начало, а с него Боуи оставя послание на Иман:

 

„Ще те обичам до края на дните си. Ще те видя на небето.- Мъжът, който падна на Земята. Завинаги твой: Боуи“.

 

Няколко дена по-късно на 10 януари, той губи своята тайна борба с рака и напуска този свят. Два дни по-рано излиза видеото “Blackstar”, в което се предизвестява смъртта на астронавта Майор Том, чийто тленни останки отлитат към огромна черна звезда. “Blackstar” предрича края на пътуването на Боуи на тази земя.

 

49 години кариера, 23 албума, 140 милиона продадени копия. Но преди всичко, това е майсторски изградена кариера, в която всеки етап от нея е свързан със следващия, който предстои.

 

Една звезда изгасна на небосклона, за да направи място на новите поколения, които ще се опитат да разберат дали на Марс има живот.

 

See you in next dimension, master!

 

 

 

 

 

 

 

 

Bo Riana

от

публикувано на: 10/01/2019

БНР© 2018 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: