Половин век алтернативно обществено радио във Франция

08/01/2021

Как ви звучи? Както наскоро бе казал Румен Бояджиев, в 1971 си съвременник и на Стравински, и на Големинов, а Павароти тепърва си пробива път към славата. Бих добавил, това е времето на големите фестивали, но до независимите има още път. Почти същото е и положението с европейските лейбъли – Манфред Ейхер тепърва ще покани Кийт Джарет да записва за прохождащия ЕСМ. Във Франция реформата на обществените радио и телевизия ще се случи в 1975 – те вече няма да са едно цяло, нито на държавно подчинение. След успеха на Франс Ентер – един от примерите, вдъхновение за „Хоризонт”, роден ден по-рано в същата година, се появява и ФИП. Създадена като парижки Франс Ентер, станцията става синоним на еклектичен музикален подбор – нещо нечувано. Комбинацията на топли дамски гласове пред микрофона, актуална пътна информация и вечерна джаз линия (анимирана в последните 39 години) се оказва притегателна за свободомислещата част от аудиторията.

 

 

Когато стъпих за пръв път в Париж, ФИП навършваше 15 и вече името ѝ се свързваше с концерти на открито, но най-вече, на открития. По това време имаше 60 честоти, но уокменът ми бе на 105,1. Беше ми ясно, че това е мястото, ако искам да науча за зараждането на тенденции и появата на невероятни музикални комбинации. Не съм си и мечтал, че десет години по-късно ще минавам покрай редакцията им в кръглата сграда срещу Сена и ще моля белобрадия широкоусмихнат Жюлиен Делифиори за онзи диск на “Адук трио”, който предишната вечер е представял в „Джаз-а-ФИП”, за да го програмирам като се върна в „Слънчев джаз+“.

 

 

Мечтата ми за канал с музика без компромиси и комерс можа да се сбъдне до голяма степен, благодарение на реномето, на което се радваха в цяла Франция, макар и да имаха честоти само в няколко града и да бяха трън в петата на пореден президент-генерален директор заради сравнително малкия си рейтинг (не че този на Франс Мюзик и Франс Кюлтюр са много по-високи). Затова пък стикерът „Изборът на ФИП“ гарантираше на всеки албум завидно търсене. Продукцията им ни даде изключителни записи на артисти като Авишай Коен, Лила Даунс, „Мусика Нуда“…  Видимостта на ФИП става още по-значима с навлизането на радио 2.0, което позволява на целия свят да я слуша онлайн и на подкаст, да гледа концертите ѝ в сътрудничество с АРТЕ или Мецо, да открива нови и преоткрива пропуснати имена и композиции.

 

 

Няколко години след появата на Бинар, ФИП също заложи на собствени уеб-радиа, макар и да нямат функциите на някои от нашите, които са единствената среда за записите от студиата ни (във Франция имат Национален аудио-визуален архив, ИНА). Но ако искате отново да чуете историческите концерти на Стинг или Сезария Евора, Брайън Фери или Буена Виста Сосиал Клуб, това е мястото и сега е времето. Пристрастен към ФИП, съоснователят на Туитър Джек Дорси го определя ни повече, ни по-малко за най-доброто радио на света. А според Медиаметри то е сред първите радиа онлайн и в мобилни апликации със средно слушане 3 часа дневно. Честито, колеги и приятели!

 

Людмил Фотев

от

публикувано на: 08/01/2021

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: