Пролетта идва и в Дуенде – с нова музика

18/03/2013

Случайно или не съвсем, любимци на софийската публика и гости на Джаzz+ като Томатито и Юн Сун На издават предпролетно албуми със сходни теми. И ако при Юн вдъхновението за заглавието идва от “Прелюд” на Скрябин с указано темпо (Lento), Томатито, пределно ясен в своето Soy Flamenco също в началото на албума включва сходна композиция (Despacito).

 

 

Разцъфването и на двата албума е подобно – без бързане и излишно надпрепускване с времето. Богати с досегашния си опит, уверени в същностите си, тези толкова различни по натюрел артисти следват една определена философия в творбите си – всеобхватността, жанрова при Юн, поджанрова при Томатито.

 

 

Не че не им е била присъща и в предишните творби, но може би тогава тя е била по-настоятелна (до налагаща се), докато сега със сигурност е по-интимна. Нито реприза на Hurt на Найн Инч Найлз при Юн (“Грами” за най-добра рок-песен за 1996), нито двата вокала на Камарон „от отвъдното” при Томатито са център на тежестта – авторските идеи и на двамата изпълнители разчитат и на традиционни, но и на спорадични сайдмени.

 

 

За Юн безспорно това е китарното и композиционно присъствие на Улф Вакениус (особено осезаемо в неравноделната Momento Magico), но и не по-малко запомнящия се акордеон на Венсан Пейрани (особено в съавторството му с Юн на Full Circle). За Томатито – китарата на Пако де Лусия в булерията с гласа на Камарон (Corre por mis venas с цитата на вечното Сomo el agua) и бек-вокала на Гуадиана. Другото свързващо звено и за двата албума са посвещенията. При Томатито те са в заглавията – директно: A Manuel, Moraíto Chico, Mister Benson (гост в La Vacilona от албума му Paseo de Castaños) и не само: Nuestra España е за Чарли Хейдън и е версия на парчето му, известно и от дуета с Пат Матини (Our Spanish Love Song). При Юн те са репертоарни: освен европейската класика и американския рок, за които вече стана дума, във втората част на албума има малко очакван реприз на каубойската легенда Ghost Riders In The Sky и познатата ни от концертните ù изпълнения традиционна корейска приспивна Arirang.

Людмил Фотев

от

публикувано на: 18/03/2013

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: