Вредни ли са наистина стряскащите забрани?

11/12/2014

2dReWerОт цялото жанрово разнообразие на забраните най стряскат тези, които звучат като заклинание. Те са конструирани по един и същ начин – започват с „не прави…” и завършват с „…защото е вредно!”. Но дали наистина заплахата, че да се глътне дъвка е вредно е реална? Има два начина да се установи истината – всеки да провери лично или да получи отнякъде верните отговори. Като че ли е по-безопасно да се почерпи чуждият опит. Ето някои от най-популярните „вредности”:

… да се ядат пръжки и прегорели филийки?

Вредно е. И в едното, и в другото се съдържат овъглени белтъчини, които са канцерогенни. Освен това в пръжките има много мазнини и сол.

… да се глътне дъвка?

Не. Дъвката се състои от неутрални компоненти, никъде не залепва и не засяда, не влияе на здравето по никакъв начин и накрая напуска организма по естествен път.

… да се чете книга в тоалетната?

Ако просто си седите и си четете, без да се напрягате, няма да получите хемороиди (защото подразбиращото се опасение е точно това). Единствено краката ви ще изтръпнат и отекат от дългото висене в неудобна поза. А и помислете: дали в дома ви няма някое друго тихо и спокойно кътче за уединен отдих?

… изобщо да не се яде супа?

Не, не е вредно. Супата в качеството си на първо блюдо е най-вече историческа традиция. Богаташите започвали обяда си със силен месен бульон, защото той стимулира секрецията на стомашен сок и повишава апетита. От здравословна гледна точка няма никакво значение дали организмът получава твърда или течна храна. За него е важно тя да е термично обработена и топла, защото така се усвоява много по-пълноценно и хранителните вещества бързо попадат в кръвта. Така че дали ще започнете обяда със супа, или ще хапнете само основно ястие е въпрос на вкус и навици.

mfe8p0e

… да се спи на меко?

По този въпрос битуват две различни гледни точки сред невролозите. Едни казват, че матракът трябва да е твърд и тогава няма да те безпокоят болки в гръбнака. Други пък смятат, че и по време на сън гръбначният стълб трябва да съхрани естествените си извивки, за да отпочине напълно, и препоръчват да се спи на меки и еластични матраци.

 … да се спи на лявата страна?

Съществува мит, че тази поза натоварва сърцето, но истината е, че нашето положение в леглото по никакъв начин не влияе на работата на сърдечния мускул. Заспиването на една страна е вредно, дотолкова, доколкото, ако се формира като навик в ранна детска възраст, може да причини гръбначно изкривяване. Учените препоръчват нощем неколкократно да „превъртаме” тялото отляво надясно и обратно. Така и двата дяла на белите дробове дишат еднакво свободно, а оттам – и двете мозъчни полукълба получават равно количество кислород.

… да се яде без хляб?

Хлябът като основно присъствие на всяка трапеза има няколко полезни функции и първата от тях е икономически издържана: представете си само колко парчета салам трябва да изядете, за да се заситите, ако не ги слагате върху филийка. Освен това хлябът е призван да тушира обилната мазнина в някои продукти: опитайте да изядете парче сланина без ръжен залък – направо ще ви прилошее. Хлябът също така подчертава вкусовите достойнства на основния продукт. Пример: коктейлни хапки с черен хайвер или сьомга. Пълнозърнестият съдържа маса полезни вещества, сред които влакнини и витамини. Ценен е, защото можеш да се нахраниш и само с него. Но ако ядеш шунка, сирене или картофи без хляб нищо фатално за здравето няма да последва.

… да седнеш върху камък в месеците с „р” от годината?

Много е вредно! Студеното нарушава кръвообращението в бъбреците и се активизират колониите от бактерии, които по принцип си обитават отделителната система. В резултат човек може да се разболее от пиелонефрит или цистит. Особено чувствителни към преохлаждането са жените.

… да се гледа телевизор на тъмно?

Резкият контраст между яркото изображение на екрана и тъмнината в стаята силно изморява очите. Те започват да сълзят, а понякога и да болят. Осветлението в стаята трябва да бъде с такава интензивност, каквато е на тв екрана.

… да се спи на отворен прозорец по всяко време на годината?

Въздухът в спалнята трябва е чист и наситен с кислород. По тази логика е полезно да се спи на отворен прозорец. Инстинктът за самосъхранение ще ви опази от вероятността да изритате одеялото и да се простудите. По-възможно е обаче сутрин да се събудите с гърлобол, защото потокът от свеж въздух е преохладил дихателните пътища при интензивното дишане през нощта. В такива случаи трябва не „да привиквате със студа”, а добре да проветрявате стаята преди сън.

mq2EZsi

… да не се пие мляко изобщо?

Млякото и млечните продукти са важна храна за децата и подрастващите до 18-годишна възраст. При това за предпочитане е за тях да се купува пълномаслено мляко, тъй като млечните мазнини са нужни за формирането на обвивките на нервните клетка и за производството на хормони. След 20-годишна възраст включването на мляко и млечни продукти в ежедневното хранене вече не е задължително. Калций може да се набавя и от други източници – всички зелени зеленчуци например. Ако страдате от непоносимост към лактозата (млечната захар), но обичате мляко, минете на кисело – в него няма лактоза.

Binar

от

публикувано на: 11/12/2014

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: