Грешното пиано и правилният пианист

08/05/2019

 

Чик Кърия, Хърби Хенкок, Джо Завинул, Мишел Петручани, веригата от гениални пианисти на съвременния джаз няма да е пълна, ако не добавим към нея и Кийт Джарет. Роден на 8 май 1945 г. в щата Пенсилвания, той е най-големият от петима момчета в музикално семейство. Още на тригодишна възраст Кийт започва да взема уроци по пиано. На седем  вече прави първите си изяви на сцената.

 

В света на джаза ръка му подава Арт Блейки привличайки го в “Джаз Месинджърс”. През средата на 60-те Кийт свири с квартета на Чарлз Лойд, в компанията на барабаниста Джак ДеДжонет и контрабасиста Сесил МакБий. По-късно пътят го отвежда и до Майлс Дейвис по време на фюжън епохата в началото на 70-те. По всичко личи, обаче, че акустичните соло изяви са повече по вкуса на придобиващия все по-голяма популярност Кийт.

 

Влиянието на класическата музика върху творчеството му прави неговият стил все по-разпознаваем. Следват стотици концерти в различни точки на света. През средата на 90-те години заради синдрома на хроничната умора Джарет преустановява за няколко години концертните си изяви, но после се завръща с нови сили на сцената.

 

По думите на Кийт в днешните реалности е невъзможно музиката да бъде запазена свежа и здрава, когато светът се руши на толкова много нива. Въпреки всичко, той опровергава това свое твърдение с всеки следващ албум и концертна изява. И като говорим за неговите знакови концерти, няма как да не споменем Кьолн.

24 януари 1975 г. се превръща в една от историческите дати в джаз музиката. Немската студентка и промоутър на непълно работно време – Вера Брандс, тогава едва 17-годишна, се заема с нелеката задача да организира концерт на Кийт Джарет. До него, обаче, се стига след низ от перипетии. За шоуто си в оперната зала на Кьолн Кийт иска роял Bösendorfer 290 Imperial. Служителите на операта доставят грешно пиано – много по-малък вариант на Бьосендорфер-а пожелан от Джарет. Още по-лошо – това пиано е било амортизирано и в ужасно състояние от постоянните репетиции на оперни спектакли. За един перфекционист като Кийт, славещ се с придирчивост към инструментите на които свири, предоставянето на подобно пиано е равносилно на подигравка.

 

 

Когато научил новината, на какво пиано ще свири, Джарет веднага заплашил организаторите, че ще отмени шоуто. Допълнително утежняващо обстоятелство в случая било и физическо състояние на пианиста. Той страдал от болки в гърба, заради които не можел да спи от няколко дни. На всичко отгоре, тежкият петчасов път от Цюрих до Кьолн съвсем влошил здравето на Кийт. В Кьолн домакините го посрещнали с ледено време и ужасна италианска храна.

 

Вера Брандс била упорита и отказала да се предаде. Младата промоутърка успяла да успокои пианиста, докато техниците прекарали няколко часа, опитвайки се да направят наличното пианото прилично поне за неподготвено ухо. Те успели да го настроят, макар че не можели да сторят много, за да подобрят неговия тон и резонансния басов регистър. На фона на това, не съвсем изправните педали изглеждали като нещо напълно нормално.

 

Дори и така, Кийт моли лекарите да му сложат поддържаща скоба на гърба и излиза въпреки изтощението си в 23.30 часа пред 1300 души в Кьолнската опера. Можем спокойно да наречем присъстващите на това събитие – щастливци. От ECM Records записват историческия концерт и го издават на двоен винил. Със своите повече от 3,5 млн. продадени копия, “The
Köln Concert” става най-продаваният соло албум в историята на джаза. Понякога грешното пиано съчетано с правилния музикант могат да свършат чудесна работа! По случай рождения ден на Джарет нека чуем едно негово концертно изпълнение.

 

 

 

Владислав Христов

от

публикувано на: 08/05/2019

БНР© 2018 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: