Кубанизмът на Ибраим Маалуф

28/10/2019

Френско-ливанският тромпетист, успял да напълни най-голямата концертна зала в Париж, отново изненадва. След турнето му в чест на 10-годишната му концертна дейност, завършило пред 15000 души – рекорд на закрито за джаз-спектакъл, участието му като основна движеща сила в трибюта към Далида, Левантинската симфония и съдебната сага с обвиняваща го в пускане на ръце бивша негова студентка, заглавието „S3NS“ е колкото енигматично, толкова и смислено, ако тройката се чете като “е”.

 

 

Гости този път са тримата най-добри млади кубински пианисти, с които сме имали щастието да си общуваме и на живо – Роберто Фонсека (в чийто последен проект Маалуф също се включва), Харолд Лопес-Нуса и Алфредо Родригес. Добавяме към тях и младата цигуларка и певица Илян Канисарес и саксофониста Ирвин Акао – кубанизмът в Европа и Щатите е в пълен разцвет. А и Латинска Америка присъства осезаемо в поредния опус на Маалуф чак до Патагония – “Radio Magallanes” освен име на парче е и името на едно от местните радиа.

 

 

След като в един от предишните му проекти “Wind” тогавашният му сайдмен, саксофонистът Марк Търнър, го нарече „Майлз с арабски дъх“, Маалуф тръгва в нова посока. „Една част от мен със сигурност е кубинска, при толкова мои роднини, преселили се там“ – признава той. “Минимализмът донякъде е запазен („не е лесно да направиш нещо просто да звучи интересно“ – така говори за работата си с него басистът Лари Гренадие), но кубинските експресии трудно могат да минат на втори план. И да не забравяме – сред досегашните гости на Ибраим Маалуф няма как да не отбележим още един наш любимец и „кръстник“ – Омар Соса.

 

Началното парче „Една бяла роза“ е на госта Харолд Лопес-Нуса и включва гласа на Обама по време на визитата му в Хавана. Маалуф отдава значимото на тези, които протягат ръка на бившите си врагове и допълва: „световната култура се съдържа в мелодията, ритъма и емоциите“. Всички гости са и автори на парчетата, в които участват, Маалуф с разпознаваемия си стил е автор на останалите. Турнето му продължава с пълни зали, въпреки липсата на точно определение на неговата музика:

 

 

 

Людмил Фотев

от

публикувано на: 28/10/2019

БНР© 2018 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: