Tribal fusion – вдъхновението на синтеза

30/10/2019

В “Матрицата: Презареждане” от 2003 г. на вече сестрите Уашовски има една епична сцена от партито в подземния Zion, в която се набляга на човечеството като племе, връщащо се към своята заедност. Подобна е и концепцията в “Cloud Atlas”, както романа на Дейвид Мичъл от 2004 г., така и по-късния филм, отново на Уашовски. Шестата новела в романа праща човечеството в далечното бъдеще и едновременно с това го връща към племенното и митологичното. Това по свой начин и на свой език прави и танцовият стил tribal fusion. За него, изворите му и артистите, които го танцуват и развиват, си говорим с Виктория Сиракова, основател на K Dance Community, танцьор и преподавател по трайбъл.

Виктория, какво е трайбъл, как и кога възниква той?

 

В същината си трайбъл е танцов формат, който съчетава движенческа техника от традиционни и съвременни стилове. Има различни категории в този формат – групови и солови. Често груповите изглеждат като хореографии, а всъщност са структурирани импровизации със свой обособен танцов речник и техники на водене и следване. Соловата визия може да бъде изключително разнообразна, спрямо базата на изпълнителите, зависи от кои други стилове преминават в синтез с обособения речник на трайбъл, който включва в себе си елементи от турски, арабски, испански, индийски, африкански танци, смесени с техника от стрийт стилове и съвременен танц. Името, под което срещаме този танц, е трайбъл фюжън или племенен синтез.

 

Какво се изисква от тялото на танцьора и как техники от други стилове могат да бъдат адаптирани в трайбъл фюжъна?

 

Вдъхновение. Танцьорите най-често преминават към синтез, когато искат да изразят в танцов образ характер, който определен стил не им позволява. Тук трайбъл фюжън става достъпен за хора, които не се занимават професионално с танцуване, но искат да преживеят танца. Груповите формати са много подходящи за всяка възраст, тъй като, за да може да се импровизира, участниците в танца просто трябва да научат правилата, а стъпките са базирани на традиционните елементи, които изброих по-горе. За подкатегориите, в които са включени и модерните стилове, отнема малко повече време, тъй като тялото трябва да се развие, за да стане маневрено в пространството. Не е по-различно от ученето на който и да е от вече познатите стилове, които срещаме ежедневно, разликата е, че развива в много посоки заради обхвата на техниката.

 

Кои са звездите и учителите в света на трайбъла в международен мащаб?

 

Стилът възниква през 60-те години в Калифорния. От тогава до сега са се появили много звезди. Тук ще спомена имената на хората, които са създали този нов стил, търсейки и експериментирайки, от които ние днес сме наследили една добра методология на смесване, а именно Джамила Салимпур, Джон Комптън, Маша Арчър, Каролена Неричио, Джил Паркър, Хедър Стантс, Марди Лав.

 

В България трайбъл стилът не е много популярен? Кои са новаторите, които го практикуват?

 

Аз се срещнах с този стил през 2012 г. при Милена Давидова. В момента стилът у нас се развива именно от нейни ученици, които пътуват и учат от създателите му из Европа и Америка.

 

Част от красотата на трайбъл танците е в костюмите и изобщо в стайлинга на танцьорите. Откъде идва тази естетика?

 

Първоначално от Джамила Салимпур, която създава компанията “Bal Anat” и се изявява с танцьорите си на панаирите на Калифорния Ренесанс. За да го преобрази от belly dance в ренесансов стил, тя създава спектакъл, който черпи от племенните танци и костюмите на Северна Африка и Източното Средиземноморие. Реквизити като маски, змии и мечове добавят театрален елемент към танците. С влизането на стрийт културата и отпечатъка на всеки нов артист, се променят и естетиката, и визията.

 

Откъде черпиш вдъхновение и мотивация, за да танцуваш и преподаваш трайбъл?

 

Най-вече от жените, които влизат в залата. Всеки ден се срещам с хора, които са заключили дълбоко в себе си страст и искат да се изразят чрез движение. Креативността, която те освобождават, ме зарежда много силно. Виждам живи картини от хора и техните най-съкровени моменти, които споделят с другите участници по време на класовете.

 

Какви са амбициите и проектите пред К Dance Community?

 

Да създаде в страната здравословна среда за творчество и обмен на племенните танци. Хората, които идват, да намират съмишленици и все повече да развиват трайбъл. Вече създадохме такава среда в столицата, Севлиево, имаме последователи в Благоевград. Бих искала повече жени да усетят какво е трайбъл.

Зорница Гъркова

от

публикувано на: 30/10/2019

БНР© 2018 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: