Новите “коронни” жанрове – част 1

10/04/2020

Невъзможността за пряк контакт между музикантите и тяхната публика постави и едните, и другите в неочаквана ситуация. Най-засегнати разбира се, са творците, авторите, изпълнителите, но и организаторите на концерти и фестивали. Пролетните и голяма част от летните са насрочени направо за 2021 (Монтрьо, Кутанс), за есенните още е рано, но… Затворените по домовете си джазмени като Паоло Фрезу и Авишай Коен дават всеки ден (или почти) своя “домашна” интерпретация или импровизация. Чик Кърия провежда майсторски класове.

 

 

Ето как и София се разположи на световната карта на изолираните импровизатори. Първо – малко предистория.

 

Малко след като Васко Пармаков се пресели в по-добрия от световете, дългогодишният му сподвижник, басистът Веселин Веселинов-Еко продължи с пианото на Милен Кукошаров идеите на Пармачето да се импровизира върху композитори от преди век. Първият им албум бе с музиката на Ерик Сати, любим не само на френски джазмени, но и на музиканти от цял свят („Куадро Нуево“ с „Кайро Степс“, „Чича Либре“, Паоло Фрезу, Мишел Камило в дует с Томатито, Тони Китановски с Черкези оркестра, Артуро О‘Фарил или триото на Енрико Пиеранунци, ако трябва да селектирам от звучащите в стрийм „Дуенде“. Две години по-късно Еко и Милен „рецидивират“ – след “ImproviSatie” (2017) идва ред  и на „Consequences” (2019).

 

 

С присъщото му чувство за хумор, Еко кръщава дуото им Das Weltschmerz Duett („Мирова скръб“). И понеже шило в торба не стои, какъв по-добър момент от този, в който всички са по домовете си, за да отправят предизвикателство (не и без подкрепата на Пепи Коев от „София Лайв Клуб“) към танцьори от Балет „Арабеск“. Резултатът може да се види в социалните мрежи на дуета и балета, споделяме възхитата от поредната „Изолация-Импровизация“ – в техния случай по „Гносиен No 1“ на Сати. Заснетите със смартфони по домовете им моменти на блаженство доказват, че и българските артисти с нищо не отстъпват като инвенция и реализация на колегите си от цял свят, лишени от друга публика, освен виртуалната. Аплодисменти за Еко, Милен, Боряна Сечанова – арт-директор на балета и на танцьорите Андреа Дякова, Васил Дилчиков, Виктория Петрова и Ервин Есен.

Людмил Фотев

от

публикувано на: 10/04/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: