Бродуей вкъщи: “Фантомът на Операта”

17/04/2020

Театрите са все още затворени. Бродуей също е затворил вратите си поне до 7 юни, но феновете на мюзикъла няма от какво да се оплачат, защото заедно с пандемията продължава и третата седмица, в която Андрю Лойд Уебър ни представя неговите най-добри произведения.

 

Всичко започна на 2 април, когато Уебър се включи в инициативата #StayHome, #Withme, обявявайки, че всеки петък в новосъздадения YouTube канал „The Shows Must Go On!” ще бъдат излъчвани едни от най-добрите му мюзикъли.

 

Именно там вече се запознахме с „Йосиф и фантастичната му шарена дреха“ и версията на „Исус Христос Суперзвезда“ от 2012 година. А сега, на 17 април, ще имаме удоволствието да се насладим на поредния шедьовър, който написа и все още пише историята на най-играния мюзикъл на Бродуей (цели 31 години) – „Фантомът на операта“.

 

 

Всичко започва през далечната 1984-а в театър „Роял Стратфорд Ийст“ в  Лондон. Малък, леко запуснат и не толкова претенциозен за времето си театър, който винаги може да ви изненада с чудати постановки и нестандартни идеи и сюжети. Уебър и неговият тогавашен продуцент Камерън Макинтош (ко-продуцент на „Котките“ от 1981г.) посещават представлението „Фантомът на операта“ на Кен Хил. То е адаптирано от едноименния роман на Гастон Льору, написан през още по-далечната 1910 г. Веднага след представлението Уебър и Хил започват разговори за съвместна работа, която да доведе „Фантома“ до по-голяма сцена, а защо не и Бродуей.

По същото това време от другата страна на океана, вече прочулите се с мюзикъла „Девет“ Маури Йестън и Артър Копит получават предложение за следващ мюзикъл, базиран на същия този роман „Фантомът на операта“ на Гастон Льору. Правата за поставянето му вече са уредени от актьора и режисьор Джофри Холдър. Първоначално Йестън е скептичен към идеята, казвайки:

 

„Аз се смях и не спирах да се смея… това беше най-лошата идея в света… Защо някой би искал да направи мюзикъл, базиран на роман на ужасите?… Но после си помислих, че историята може да се промени. Фантомът може да се оприличи на персонажи като „Квазимодо“ или „Човекът слон“. Не чувстваме ли всички ние, въпреки физическите си несъвършенства, че дълбоко в себе си всеки човек е добър? И точно това са персонажите, за които бихме плакали.“

 

Тогава Йестън, Копит и Холдър не смятат за заплаха вече излезлия в Англия вариант на „Фантома“ на Кен Хил. Тяхната идея е за по-мащабен мюзикъл, който да намери своето място на Бродуей. Но ето че истинската заплаха идва няколко месеца по-късно, когато в списание „Variety” излиза статия, че Андрю Лойд Уебър, без сътрудничеството на Кен Хил, има намерение да постави негова мюзикъл версия на „Фантома“.

 

Две години по-късно, през 1986 г., „Фантомът на операта“ е поставен от Андрю Лойд Уебър в театър „Уест Енд“ в Лондон. Следва го грандиозен успех и Уебър вече наистина заявява желанието си за Бродуей.

 

От своя страна, в САЩ Йестън, Копит и Холдър почти са приключили със своя вариант на мюзикъла им и са на етап събиране на средства и търсене на продуценти за Бродуей. Новините, които чуват за намерението на Уебър ги съсипват. Всички продуценти се отдръпват от тях и вперват очи изцяло в Уебър.

 

Така през 1988 г. „Фантомът“ на Уебър излиза на Бродуей. Успехът идва моментално и така и не го напуска до днес. Още същата година, в която е поставен, печели 7 награди „Тони“, една от които е за най-добър мюзикъл. Превръща се в най-дълго играното представление и мюзикъл на Бродуей, който се играе дори и днес в „Majestic Theatre”.

Е, може би не до днес, а до преди пандемията по-точно казано. Факт е обаче, че на 17 април, петък, представлението продължава своя живот и ще влезе в домовете ви благодарение на страхотната инициатива на Уебър и „Юнивърсъл студиос”.

 

Вариантът на „Фантома“ от 2011 година, който ще имате възможност да гледате, е сочен от мнозина за най-добрия. Направен е по случай 25-годишнината от премиерата и е поставен в „Royal Albert Hall“. Продукцията е най-мащабната до момента, включвайки оркестър от повече от 200 музиканти, изключителни декори и костюми във „викториански“ стил и е изцяло повлияна от представлението през 1988 г.

 

„Фантомът” ще бъде достъпен за вас за 48 часа (за UK само 24ч.), започвайки от днес, 17 април, 21 ч. на този линк:

 

 

Може би се чудите, какво става с варианта на Йестън, Копит и Холдър? Е, след като остават без продуценти, всеки поема по своя път, докато Копит не вижда „Фантома“ на Уебър на Бродуей. Тогава той разбира, че всъщност двамата с Йестън са написали нещо, което изключително много се различава от варианта на Уебър. Докато Уебър се концентрира върху романтичните взаимоотношения на персонажите, Йестън и Копит се вглеждат в своя „Фантом“ много по-дълбоко. Те разглеждат не само неговото минало и личната му мотивация, но и премахват един от главните персонажи на романа – Раул.

 

Няколко години след това Копит пренаписва текста и го адаптира в телевизионен мини-сериал, който продава на “NBC”. Сериалът излиза през 1990 г. и година по-късно мюзикълът на Йестън и Копит най-накрая излиза на сцената под името „Фантом“. Оттогава насам тяхното произведение се играе из цял свят, но си остава Фантомът, който така и не се качи на Бродуей.

 

 

 

Гергана Цанкова

от

публикувано на: 17/04/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: