Кралският театър вкъщи: „Хроники от бръснарския салон“

13/05/2020

Кралският театър на Великобритания тази седмица ще ви покани да седнете в бръснарски салон, разположен на два континента, за да чуете историите на посетителите му – искрени, тъжни и смешни. „Хроники от бръснарския салон“ е следващата постановка, която чрез своята инициатива #NationalTheatreAtHome#, Националният театър ще ви покани да гледате.

 

Стриймът ѝ започва този четвъртък – 14 май, от 21 ч. и ще остане на YouTube канала до 21 ч. на следващия четвъртък. Присъединете се, за да бъдете увлечени от тази все още непозната за България постановка, високо отличена от британската критика, и чрез проницателния и искрен сценарий да се запознаете с нейния изключително интересен създател – поетът и драматург Inua Ellams (Инуа Елъмс).

 

 

„Хроники от бръснарския салон“ е пътуваща във времето и пространството пиеса. Тя проследява четири поколения африкански мъже, шест различни града, два континента и една и съща атмосфера, населяваща традиционния бръснарски салон. Там мъжете се събират от поколения, за да използват стола на колелца не само да се подстрижат, но и да се изповядат – на бръснаря и на всички присъстващи. И макар афроритъмът да придружава постановката и всички персонажи да са от африкански произход, проблемите, залегнали в пиесата не прилягат само на тази култура, а на всяка една. Защото теми като религия, принадлежност, съпричастност и връзката баща-син са универсални. „Всички сме силно, силно различни, но също така силно, силно еднакви и този микс от човечност заслужава да бъде отпразнуван“, казва създателят на тази динамична пиеса Инуа Елъмс.

Инуа Елъмс е роден в Нигерия, но заедно с християнската си майка и мюсюлманския си баща се местят в Лондон, когато е на 12, а оттам – в Ирландия. В Дъблин той е единственото чернокожо момче. Това със сигурност повлиява на бъдещото му творчество, засягащо много от проблемите на имигрантството, които чрез изкуството си той превръща в кауза. Той става пътуващ поет, драматург, изпълнител и графичен дизайнер. Посланик е на Ministry of Stories (Министерство на историите) – организация с нестопанска цел, чиято мисия е да помогне на деца и младежи да развият писателските си умения. Инуа пътува доста и със своето представление „An Evening With An Immigrant“ („Една вечер с имигрант“), в което чрез поеми, истории и анекдоти той разказва своята трогателна и забавна история на пътуването си от Африка до Великобритания. Инуа пише за  Royal Shakespeare Company, Royal National Theatre и BBC и е член на Кралското литературно общество (Royal Society of Literature).

Докато е тийнейджър в Лондон той наистина се впечатлява от живота, който кипи в бръснарниците в неговия квартал Пекъм (квартал в Южен Лондон, известен с обитателите си от африкански произход). Това му напомня за начина, по който тези бръснарници са били свещеното място за мъжете в неговата родина. Място за изповеди, закачки, политически разговори и конфронтации. Тази енергия, която съществува само на тези места, го кара да изследва тези така съкровени за африканските мъже територии.

 

Години по-късно той решава да постави това колоритно изследване на „африканския мъж“ на сцената в лицето на постановката „Хроники от бръснарския салон“. Тези хроники той събира не само по спомени от детството си. Той пътува до Африка и прекарва там шест седмици в проучване на бръснарските салони, тяхната история и вибрация.

 

Градовете от пиесата, които се превръщат в пейзажа на неговите персонажи са Лагос, Йоханесбург, Хараре, Акра, Кампала и Лондон. Годината на действието е 2012-а и всичко се случва на фона на голям футболен мач: Челси – Барселона. Дългата 1 час и 45 минути постановка се движи между различните локации в рамките на един ден и това постоянно „движение“ създава една въздушност на сцената.

Пиесата е поставена за първи път през юли 2017 г. в Leeds Grand theatrе (Лийдс, Англия) и веднага е преместена в Кралския национален театър, където през 2018-а е направен и неизлъчваният досега запис, който ще имаме възможност да гледаме от този четвъртък – 14 май, от 21 ч. до следващия на този линк:

 

 

Постановката е режисирана от носителя на награда „Лорънс Оливие“ (Outstanding Achievement in an Affiliate Theatre) Биджан Шейбани (Bijan Sheibani). Музикалният микс от рап, регетон и хип-хоп зареждат пиесата допълнително, а, за да се подготвите за тази енергията, можете да чуете плейлиста в Spotify.

 

В динамиката на постановката 12 актьора се превъплъщават в 30 персонажа, а самото представление започва преди началото на постановката, когато актьорите приканват зрителите да се качат на сцената, да се позабавляват на хип-хоп ритъма, да пробват някой от столовете на колелца или да си направят селфи. Тази първоначална приветлива атмосфера е един артистичен забавен хаос до момента, в който пиесата не започне. Тогава всичко и всеки е на мястото си. Наметалата на бръснарите се размятат, огледалата започват да отразяват клиентите, дошли за нещо повече от подстрижка. Тук не само ножиците прорязват, изговорените истини – също, а закачките се завъртат като колелцата на фризьорския стол. Пиесата започва.

 

Гергана Цанкова

от

публикувано на: 13/05/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: