Бродуей вкъщи: „Джипси”

11/12/2020

Тази седмица за пореден път мина в статистики на заболели и излекувани, странични ефекти от ваксини и опити за спекулации. Но не се притеснявайте, всичко ще избледнее, а дотогава има начини да спрем поне за момент и един от тях е петъчната мюзикъл програмата на YouTube канала „The Shows must Go On”. Напук на всичко тя продължава с пълна сила.

 

Предишната седмица имахме щастието да се насладим на мюзикъла „42-ра улица“, където се запознахме с персонажа на Пеги и на нейната борба за голямата сцена. Този петък (11.12.) ще имаме удоволствието да наблюдаваме борбата на една самотна майка за сцената, славата и бъдещето на нейните дъщери. Представяме ви един от може би най-комплексните в сюжетен аспект мюзикъли, в който според критиците фантастичната Имелда Стонтън  прави едно от най-великите изпълнения в мюзикъл, а именно: „Джипси“.

 

Историята на „Джипси“ – да покориш сцената

 

Базирана на мемоарите от 1957 година на стриптийз актрисата Джипси Роуз Ли , историята на „Джипси“ се фокусира върху преживяванията на нейната майка – Роуз Томпсън – да отгледа двете си дъщери, да ги вкара в шоу бизнеса и не на последно място – да ги направи звезди. Разбира се, това по един или друг начин се случва. Срамежливата Джипси Роуз Ли и нейната родена за сцена сестра Джун Хавок започват своите участия в комедийните водевил програми още от ранна детска възраст. Стремежът на неосъществената мечта на Роуз Томпсън да бъде звезда белязва двете ѝ дъщери и оставя своя амбициозен печат не само върху детството им, но и върху целия им живот. Те дори имат по няколко акта за раждане, правейки ги или по-възрастни, за да се избегнат рестрикциите на закона за детски труд, или по-малки, за да получават намаления, където е нужно. В резултат на това момичетата много години не са сигурни в своята възраст.

Това е само част от всички трудности на така наречения шоу бизнес, през които звездното семейство преминава. Прекрачвайки през различните етапи на голямата сцена: от невинния комедиен жанр на водевил, до бурлеска програми и стриптийз шоута, момичетата всъщност изкачват мечтаната стълба на майка им към успеха. Когато през 1954 г. Роуз Томпсън умира, двете ѝ дъщери най-накрая се чувстват свободни да пишат за историята на майка си, без да се притесняват от съд. Така се раждат мемоарите на Джипси Роуз Ли.

От мемоарите до мюзикъла „Джипси“

 

Пишейки тези мемоари, Джипси Роуз Ли неосъзнато създава един от най-интересните, най-запомнящи се и комплексни образи в музикалния, литературния и театралния бранш през 20-и век. „Стейдж майка“, или иначе казано майка, която прехвърля своите неосъществени мечти и желания върху своите деца; майка, която не се спира пред нищо и пред никого за техния успех. Майка, която е готова да жертва себе си и дори тях самите, само и само да се докосне до тази толкова желана слава, било то и чрез децата си. Съвсем разбираемо този архетипен образ бързо привлича вниманието на „Бордуей“ и „Холивуд“.

 

Две години след излизането на мемоарите е създаден и мюзикълът, след който Роуз Томпсън ще стане известна като върховния пример за „стейдж майка“. Композиторът Джули Стайн пише музиката, а либретото е от тогава пробиващия и по-късно превръщащ се в един от най-легендарните американски композитори – Стивън Сондхайм. Още с премиерата си на „Бродуей“ през 1959 година мюзикълът се превръща в сензация. Отзивите са, че това е един от най-великите мюзикъли в цялата американска история.

Известният критик Франк Рич казва, че „Джипси“ е Бродуей отговорът към трагичната английска пиеса „Крал Лир“. И това наистина се докосва до истината, защото персонажът на майката Роуз е толкова комплексен и изпълнен с дълбочина, че друг театрален критик я определя като най-сложният изграден персонаж в американския мюзикъл. Много приемат майката Роуз като злодей, който измъчва децата си с амбициите си. Други я посочват като бореща се за оцеляване жена, пълна със сила и воля, готова на всичко за успеха на своите деца, или просто типичният пример за постигането на „Американската мечта“.

 

Макар да не грабва нито една награда, бродуейският мюзикъл е номиниран за цели осем награди „Тони“. През годините обаче следват безброй постановки из целия свят, а няколко филмови екранизации също се увенчават с успех.

„Уест Енд“ продукцията на „Джипси“ и гениалната Имелда Стонтън

 

Ето че стигаме и до момента, в който през 2015 година екипът на „Уест Енд“, режисьорът Джонатан Кент и хореографът Стивън Меър, вдъхват нов живот на „Джипси“. За ролята на майката Роуз избират известната актриса Имелда Стонтън, която през 2016 г. прибавя четвъртата си награда „Лорънс Оливие“. По време на церемонията по награждаването към наградата за най-добра актриса мюзикълът печели още три награди, включително и за най-добро възраждане на мюзикъл.

 

Точно тази продукция ще имаме удоволствието да гледаме на YouTube канала The Shows Must Go On този петък, 11 декември, започвайки своето излъчване точно в 21:00 ч. българско време и оставайки там за 48 часа. Линк към live stream-a може да намерите тук.

 

Гергана Цанкова

от

публикувано на: 11/12/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: