Новина
сряда 24 декември 2025 15:20
сряда, 24 декември 2025, 15:20
Александрина Михайлова
СНИМКА: operasofia.bg
Размер на шрифта
На 13 декември 2025 г. залата на Софийската опера беше изпълнена докрай за поредния спектакъл на Вердиевата "Травиата", често прекъсван от възторжени аплаузи. Разбира се, заслуга за успеха има целият екип на постановката, начело с режисьора Пламен Карталов и диригента Григор Паликаров, както и отличните солисти: Емил Павлов, Венцеслав Анастасов, Силвана Пръвчева, Димитър Станчев. Но залата слушаше със затаен дъх изпълнителката на Виолета. 27-годишната Александрина Михайлова – една от любимите ученички на легендата Кабаиванска, събра любопитството преди спектакъла, възторга и аплодисментите по време на представлението и любовта на публиката. Виолета на Александрина е искрена и чувствена, изискана и елегантна, подкупващо очарователна, борбена и силна, достойна и… примирена пред смъртта. Великолепно изваяните фрази на точния вокален образ, намират кулминацията си в прочутия дует с Жорж Жермон.
.
Александрина Михайлова и Емил Павлов в сцена от "Травиата“
СНИМКА: operasofia.bg
В живота Александрина (често наричана Алекс) е мило и скромно момиче с пленителна усмивка, но и със силен характер, целеустременост и воля, толкова необходими за покоряването на европейските и световни сцени. Родена е в Шумен. Седемгодишна започва да свири на пиано, записва се в детски хор, а на 14 се заема сериозно с оперно пеене. Две години по-късно печели първото място на Международния конкурс "Франц Шуберт" в Русе. В състезанието "Vivavoce 2015" на името на Гена Димитрова в София е отличена със Специалната награда. През 2016 г. се явява на прослушването за Международния майсторски клас на Райна Кабаиванска в София. Маестрата я забелязва и я взема в класа, но тъй като Алекс още не е завършила училище и не знае италиански, не може да замине за Италия
Александрина Михайлова и Райна Кабаиванска
СНИМКА: Софийска филхармония
През 2017-а отново участва в майсторския клас и получава голямата стипендия на фонд "Райна Кабаиванска" за обучение в Музикалния институт "Веки - Тонели" в Модена. Дебютира във Филхармоничния театър на Верона с концертно изпълнение на "Бохеми" и в театър "Павароти - Френи" в Модена в концерт, посветен на Лучано Павароти. През 2019 г. Александрина печели втора награда в Международния конкурс за оперни певци "Гена Димитрова". През 2021-ва се явява на Международния оперен конкурс "Ета и Паоло Лимити" в Милано и печели три награди: първа награда (Premio Etta е Paolo Limiti), награда за най-млад талант и наградата "Vota la voce". През лятото на същата година в надпревара с 430 кандидати от целия свят Михайлова е сред десетте млади таланти, получили пълна стипендия за двегодишно обучение в Академията за млади оперни певци на Миланската Скала. На оперната сцена Алекс дебютира през 2021-ва в София като Лиу от "Турандот" на Пучини. През септември 2022 г. е дебютът ѝ на сцената на Скалата с ролята на Каролина от операта "Тайният брак" на Доменико Чимароза, дирижирана от именития Отавио Дантоне. Следва още една главна роля на сцената в Милано – от "Малкият принц" на Пиеранджело Валтинони. На 15 декември 2022 г. в София Александрина представя Мюзета от "Бохеми" на Пучини. Спектакълът е в рамките на проекта "Школата Кабаиванска на голямата оперна сцена". През 2023 г. младата певица отново играе Мюзета в рамките на Майските музикални тържества във Флоренция. Участва и в много концерти, сред които ще запомним този с Томас Хемпсън и Софийската филхармония под палката на Найден Тодоров в зала "България".
СНИМКА: Софийска филхармония
Срещата с Алекс Михайлова започва с въпрос за коледния дух, който тя не просто усеща, а "няма търпение за празниците", тъй като 2025 година е била изпълнена с много продукции и участия и мечтае най-сетне за малко почивка.
Обикновено празнува Коледа със семейството си, което описва като "най-обикновеното българско семейство". Баща ѝ е работил в жандармерията, майка ѝ е лаборант. Решението да се занимава с музика е изцяло нейно: "Сама проявих желание да се запиша на пиано и лека полека започнах да се развивам в тази насока. Записах се в хор "Бодра песен", след това и на оперно пеене и нещата потръгнаха от само себе си. Всъщност наистина нямам идея откъде ми е дошло желанието да се запиша на пиано, но явно моите родители са го разбрали. Всичко е било според мен една голяма случайност".
Случайност – а може би чудо! Дали чудесата я съпътстват? "Според мен да" – казва Алекс. "Но чудесата по-скоро са винаги с някаква цел. Може би всичко, което е свързано с Вселената. Тоест - няма случайни неща, няма и точно късмет. Всичко става по някаква причина".
Алекс Михайлов с Недка Телбизова
СНИМКА: Facebook/ Mihailova Aleks
Благодарна е на всички свои учители в изкуството, защото са вярвали и все още вярват, че може да постигне много: "Моята учителка по пиано - Здравка Христова, още от 7-годишна започна да ме обучава, да ме праща на състезания. Била съм на много конкурси по пиано, обикаляла съм България като дете пианист. След това ме пое Недка Телбизова, когато реших да се занимавам с пеене. Беше в осми клас – много рано започнах с оперното пеене".
Да се явиш пред Райна Кабаиванска изисква голяма смелост. Но Недка Телбизова и пианистката Вивиана Груданска, която Алекс нарича "наистина уникален човек", я окуражават да участва в прослушването. Алекс е на 18 – под изискваната възраст, но Кабаиванска я харесва, приема я в майсторския клас и работи с нея. Поставя ѝ обаче условие: след година да дойде отново, да е завършила училище, да е научила италиански език и… да промени външния си вид като свали около 5-6 килограма, защото съвременната сцена има строги изисквания не само съм вокалните, а и към физическите качества на певците. Година по-късно Алекс отново е в София – отслабнала с около… 25 килограма, научила италиански и завършила училище. Преизпълнила е всички изисквания. Такава ли е винаги - дисциплинирана като войник?
"Дисциплинирана съм, но избирам кое наистина да направя" – казва момичето. "Аз намерих наистина за нужно да последвам съветите на Маестрата". След като завършва майсторския клас на Кабаиванска, тя е поканена от голямата ни певица в Италия.
СНИМКА: Facebook/ Mihailova Aleks
"За мен беше като отварянето на един напълно нов свят" – признава Алекс. "Тя ме заведе в Модена! Аз не бях излизала от Шумен, не бях живяла другаде. Бях обикаляла България, но да изляза в чужбина, да отида да живея на ново място – това беше голям шок за мен. Маестрата беше до мен в абсолютно всеки момент. Тя ми помогна и с намирането на квартира, и с оправянето на документите – с абсолютно всичко, като една истинска майка. Дори ме хранеше – канеше ме в нейната къща, където често обядвахме". Според Алекс Кабаиванска не постъпва по този начин с всички свои ученици: "Аз бях едно детенце, така че тя пое тази отговорност – да се погрижи за мен. Останалите – малко по-големи, по-самостоятелни, мисля, че не са имали нужда от такова внимание… Започнахме да работим върху белканто. Тя започна да изгражда моята техника в пеенето и да ме запознава с живота на един оперен артист, да изгражда самия ми характер като певец. През годините, в които съм се обучавала с нея, работехме основно арии, дуети. Лека-полека започнах да изграждам и роли. Например с нея разучавах "Травиата", с нея съм учила "Бохеми", "Дон Паскуале"…"
Участие на Алекс в концерт на ученици на Кабаиванска в Италианското посолство в София – 2018 г. Изпълнява Болеро на Елена от "Сицилиански вечерни" на Верди:
Следва школата към "Ла Скала" за млади оперни певци. "Академията на "Ла Скала" – това е наистина голям опит, доста труден... В един момент сме ученици, в следващия сме професионалисти, които трябва веднага да се изправят на сцената – на сцената на "Ла Скала"! Там съм дебютирала в ролята на Каролина от "Тайният брак", била съм Малкият принц. Наскоро ме извикаха да пея в "Лястовичката" на Пучини.
СНИМКА: Facebook/ Mihailova Aleks
Също така тъкмо приключих участието си в "Анна А." – един нов спектакъл, посветен на поетесата Анна Ахматова". Новата опера е на композиторката Силвия Коласанти с либрето на на Паоло Нори, а Алекс изпълнява ролята на голямата руска поетеса от ХХ век Марина Цветаева. В школата към Миланската скала преподават големи оперни звезди. Работи се основно с именитата Лучана Д'Интино, но и с Грегъри Кунде, Барбара Фритоли, Пиетро Спаньоли. "Това е по-скоро перфекциониране в самото пеене" – обяснява Алекс, "и после опитът идва директно на сцена. Всяка година в Академията се подготвя нов спектакъл, който е в програмата на театъра".
Първата роля, в която тя дебютира на сцена е Лиу от "Турандот" на Пучини – но не в Милано, а в Софийската опера. Ролята е една от любимите ѝ - "не само на мен, но мисля, че и на половината свят", казва момичето.
Ария на Лиу от трето действие на "Турандот" – запис от концерт на 24.02.2024 в Миланската Скала с диригент Оливер Диас:
Следват серия триумфални гостувания на софийска сцена, сред които грандиозният дебют в "Травиата" миналата година. Близък ли ѝ е образът на Виолета?
"Трябва да кажа, че когато започнах да разучавам ролята, намирах наистина много близки неща с моя характер. Но ролята на Виолета е такава, че тя е една жена и всяка друга жена може да намери по нещо от нея в себе си. Трябваше да навляза в историята - не само на Виолета, но и на персонажите от книгата на Александър Дюма, както и на самия реален прототип – Мари Дюплеси, което наистина ми помогна да разбера още по-добре самата роля".
Арията на Виолета от първо действие на "Травиата", Гала концерт за 90-годишнината на Р. Кабаиванска, 15.09.2024, Пловдив, с оркестъра на Държавна опера - Пловдив, дир. Найден Тодоров:
Как се получава симбиозата между артиста и неговия герой?
"Просто трябва да се следва това, което е написано в нотите, в текста – то е напълно ясно написано какъв е персонажът – твърди Алекс. "И човек след това трябва със своята чувствителност да намери пътя да представи това, което е написано. Трябва и опит, и талант, трябва и някой да помогне, за да обясни на самия артист как изглежда отстрани това, което прави. Режисьорът има много важна задача да насочи в правилната насока самия артист. В София по "Травиата" работих с Вера Петрова, която наистина ми помогна да разбера образа и да продължа да го развивам, защото втората "Травиата", която съм правила, беше тази – дебютът ми в Софийската опера. А сега същата тази "Травиата" е моята десета за годината!
Дебют на Алекс в "Травиата" – декември 2024 г. в Софийската опера:
Така че - един огромен кръг за една година. Пяла съм я в Античния театър в Пловдив, когато трябваше бързо да заместя Нино Мачаидзе. Също така съм я пяла в Театро Еко в Милано, през последния месец пях в различни театри в Пиемонт. Всеки опит – с режисьори, с диригенти, оказва влияние върху певеца не само като певец, но и като артист, като човек".
СНИМКА: operasofia.bg
От две години Алекс Михайлова е щатен солист на Варненската опера, която "чувства като втори дом". Направила е няколко важни дебюта там, сред които Джилда от "Риголето" и Норина от "Дон Паскуале", а и Варна е много близо до Шумен и семейството ѝ може лесно да отиде и да я гледа. През лятото на 2026 г. ще участва в "Бал с маски" на Верди редом с оперната прима Красимира Стоянова. Когато не е във Варна, живее между Милано и Модена. Изминаващата 2025 г. ще запомни с огромния брой спектакли на "Травиата" и с участието в "Анна А." на сцената на любимия ѝ театър – Скалата, където вече има много приятели. "Допълнително започнах да работя много повече в Италия: концерти, спектакли. Започнах да създавам приятелства с диригенти, с режисьори. Благодарение на приятелска връзка с един диригент успяхме да направим "Дон Паскуале" в Киасо (Швейцария). Мина много добре, с абсолютно всички певци веднага се сработихме, беше наистина много забавно" – казва Алекс.
Алекс Михайлова в операта "Дон Паскуале"
СНИМКА: Facebook/ Mihailova Aleks
В началото на 2026 г. ѝ предстои почивка. Не е поемала много нови ангажименти, тъй като има нужда от време, за да подготви нови роли, да подобри техниката си. В момента работи върху Царицата на нощта от "Вълшебната флейта" на Моцарт и Елвира от "Пуритани" на Белини, която Алекс много харесва и споделя, че се надява в България да започнат да се поставят повече опери на Белини и други белкантови композитори. Надява се скоро да дебютира като Лучия от "Лучия ди Ламермур" на Доницети. Райна Кабаиванска продължава да е менторът, който я води в творческия ѝ път: "Изключително топъл човек, който е готов да даде всичко от себе си за нещо, в което вярва. Тя вярва в мен и е вложила толкова усилия през последните години! Човек, който винаги ще се застъпи за теб".
А Софийската опера е нейно любимо място: "Наистина с огромно удоволствие се връщам всеки път да пея тук. Усещам приятелско настроение".
СНИМКА: Facebook/ Mihailova Aleks
Какво би пожелала на себе си и на всички - на българите, на България, за Коледа и за следващата 2026-та?
"Най-напред пожелавам здраве – на мен и на абсолютно всички в България, а и извън нея. И другото най-важно е да отстояваме това, за което се борим, това, което желаем, което е наше. И да бъдем обединени – много повече от това, което всички мислят за нас. Защото ние сме един силен народ. Нашата слабост винаги е била, че сме разединени. Нека това да се промени и да бъдем много по-обединени!"
По публикацията работи: Ергюл Байрактарова