Коледа в кошницата: защо купуваме повече, отколкото ни трябва

сряда, 24 декември 2025, 09:00

Коледа в кошницата: защо купуваме повече, отколкото ни трябва

СНИМКА: FreePik

Размер на шрифта

Може ли празник без отрупана трапеза, уютен дом и подаръци за близките? За мнозина отговорът е „не“.

Именно тези елементи обаче се превръщат и в двигател на предпразничното пазаруване, което всяка година достига своя пик около Коледа и Нова година.

Експерти отчитат, че празничният сезон е най-благодатното време за свръхконсумация. Дори хора с устойчиво и „зелено“ мислене често се поддават на рекламите, социалния натиск и желанието „да има от всичко“.

Купуваме храна, подаръци, декорации и дрехи, които често остават неизползвани, но създават усещане за празничност. Социалният и културен антрополог Елица Капушева, която е и автор в платформата „Климатека“ обясни този „феномен“:


Това е свързано с повече ястия на масата, с размяна на подаръци, с украса на дома и също в градските пространства, за да стане по-уютно, да стане като цяло по-празнично. Но от друга страна, празниците са чудесен момент за производителите да ни напомнят, да ни предложат още и още продукти с обещанието, че те ще ни направят празника по-хубав.


Зад празничната еуфория се крие и по-малко видимата страна – рязък ръст на отпадъците и екологичното натоварване. Празничният период е сред тези с най-много нерециклируеми опаковки, хранителни отпадъци и краткотрайни артикули – от подаръчна хартия до електрически декорации с кратък живот. Сезонният маркетинг допълнително засилва този ефект. Лимитирани колекции, тематични артикули и празнични кампании се появяват все по-рано и създават усещане за спешност.

Онлайн пазаруването също допринася – подаръците пътуват на дълги разстояния, а опаковките рядко подлежат на повторна употреба или рециклиране. За тъмната страна на свръхконсумацията Капушева коментира:


Аз си мисля, че всъщност е много хубаво това, че си говорим повече за по-устойчиви подаръци, конкретно. Но всъщност е важно да не отместваме фокуса - ако може подходът ни към празника да е малко по-устойчив. И то именно да се замислим, дали всичко, което купуваме като храна, като украса, като предмети, наистина ни трябва, дали наистина ще ни донесе по-дългосрочно удовлетворение, когато си украсим вкъщи. И дали можем да използваме всичко, в случай за храната, дали няма да останат остатъци, ако останат, по какъв начин може да ги използваме или да ги компостираме. Една от българските кампании, които мисля, че са вече много известни - на писателя Георги Господинов – „Подари книга за Коледа“ също е страхотен призив към гражданите и към потребителите, какво могат да си подарят на себе си, на семейството си в този период.


Наред с това се забелязва и нарастващ интерес към по-устойчиви празнични практики, категорична Елица Капушева. Все повече хора избират подаръци „преживяване“ вместо вещи, ръчно изработени предмети, книги или артикули втора употреба. Популярност набират идеи като преподаряване, използване на текстил вместо подаръчна хартия и рециклиране на декорации.

Устойчивата Коледа не означава по-малко празник, а по-осъзнат избор. Алтернативите често носят повече смисъл и лично отношение – и напомнят, че празниците не се измерват само в пълни торби и касови бележки.

Чуйте повече в звуковия файл.

По публикацията работи: Християна Йорданова - БНР Бургас