Предците ни не са разделяли Бъдни вечер от Рождество Христово, казва етнографът Йорданка Ханджийска, автор на книгата "Обредните хлябове"
Г-жо Хаджийска, с вас сме говорили за вашата книга за обредните
хлябове, но е хубаво отново да припомним - за Бъдни
вечер каква питка се приготвя? Какво са правили нашите баби, прабаби?
"За
съжаление, за младите може би връзката е направо прекъсната с древните
обичаи и практики, докато нашето поколение все още има спомен за тези
прекрасни вечери около огнището. Но все пак нещичко във всяко българско
семейство е запомнено - най-вече питката за Бъдни вечер. Или както е
наречена - "Питката с късмет". Но в миналото тези хлябове са били
много. Не е бил само един, както сега го правим. А хлябовете...един е
бил наречен специално за Богородица, защото тези дни са свързани именно с
рождението на Млада Бога, с раждането на Бога. И едната пита е била за
Бога. Наречена за него. В тази пита обикновено се е слагала, в малко
по-късно време, паричката. А останалите хлябове са били предназначени за
плодородие, те са изписаните хлябове, богато изписани - върху тях може
да се види колата с воловете, кошарата с животните, бъчвата с виното,
един хубав грозд, който показва пък плодородието в лозарството.
Непременно на тази питка има пиленца, които са пожелание за много деца
да се раждат в семейството, младостта да подновява рода."
Някои казват, че на следващия ден, когато вече е Рождество Христово,
тогава трябва да има паричка в питката. Попадали ли сте на подобни
различия?
"Да,
попадала съм. Аз неслучайно уточних, че това е много, много по-късен
момент. То е от късното ни Възраждане и то само в някои краища на
България. Това е малко по-съвременен вариант. Там, където се прави една
питка... Някои правят само за Бъдни вечер, други правят само за Коледа и
слагат паричката точно в тази питка. По принцип добре е да бъде на
Коледа. Но искам да направя едно уточнение. За българина Бъдни вечер и
Коледа е един празник. Българите в миналото, говорим 17-ти, 18-ти, 19-ти
век, не са разделяли тези два празника. .. През нощта никой не е лягал
да спи. И това е било времето, когато са посрещани коледарите. Приключва
бъднивечершната постна трапеза, стопанките прибират част от нея и
веднага зареждат коледарските колаци, когато започва благославянето на
трапезата от коледарите. И така двата празника се сливат един в друг."
Много важно уточнение е това. Има нещо като спор, навлизаме в тънкости,
но за някои домакини и това е важно. Дали постната питка за вечерта на
Рождество трябва да бъде с квас или пък само със сода?
"Не
бива да разделяме по този начин нещата. Дали тя ще бъде содена или с
квас, тя е постна питка. Принципът е, че до Бъдни вечер хората са в
предколедните пости. И затова е добре питката да бъде или содена, или с
домашния квас. За следващия ден вече, в питката домакините са слагали и
масло... в някой краища на България, те не са малко, са слагали яйца,
мляко - нещо, което не се допуска за бъднивечершната трапеза."
Казахте
ми, че в нашия фолклор няма специално отделена нощ като Новогодишна
нощ, нали така? Тогава предците ни, както Вие казахте преди малко, са
сливали Бъдни вечер с Рождество Христово - една вечер, в която идват и
коледари. Но все пак сигурно Новата година по някакъв на9чин е
отбелязвана?
"Разбира
се, това е Васильовден. Празникът на Свети Василий. И това е времето на
сурвакарчетата. На Бъдни вечер и Коледа се очакват коледарите. Те
правят голямото наричане. Това е наричането за благоденствие, за
плодородие. Имало е песен коледарска за всеки член от семейството. Това
са младите момци, това е бъдещето на нацията. Това са младите мъже,
които току-що са женени, но още нямат деца, които обучават малко
по-малките коледари, юноши. Докато Васильовден е свързан със
сурвакарчетата. Това са много по-малките момчета, които също трябва да
имат някакъв дял в тази празнична еуфория, така го наричаме днес. И
малките сурвакари носят вече сурвакници."
Интервю на Маргарита Дойчинова с Йорданка Ханджийска за "По първи петли".