За да върви напред едно общество и да дадем на младите възможности за развитие, то трябва да могат да учат както наука, така и езици

Светла Петрова: Моделът на чуждоезиково обучение генерира дисбаланс

Тя смята, че в поведението на МОН липсва нещо много важно - предварителен анализ на ситуацията

петък, 19 декември 2025, 11:50

Светла Петрова: Моделът на чуждоезиково обучение генерира дисбаланс

СНИМКА: БГНЕС

Размер на шрифта

Има необходимост от баланс между чуждоезиковото обучение и обучението по останалите учебни предмети.

Това заяви пред БНР Светла Петрова, директор "Изследвания и измервания" на независимия център за оценяване Formative Metrics, която има дългогодишен опит като национален координатор на PISA и ICCS.

Според нея моделът на чуждоезиково обучение в момента генерира дисбаланс между подготовката на учениците по чужд език и подготовката им по останалите учебни предмети:

"Важното е - когато говорим за училищно образование, да държим сметка за факта, че училищното образование трябва да осигури балансирана подготовка на учениците по всички предмети. Тук няма по-важни и по-маловажни предмети. Начинът, по който в момента съществува моделът за чуждоезиковото обучение всъщност фаворизира определени предмети за сметка на други. Моделът на чуждоезиковото обучение е нужно да бъде обмислен внимателно и експертно".

Според Светла Петрова в поведението на МОН липсва нещо много важно - предварителен анализ на ситуацията. По думите ѝ има усещане за хаотични политики.

Формално няма промяна на наредбата за прием, подчерта тя в предаването "Хоризонт до обед" и уточни:

"Писмото на министъра на образованието и науката предизвика доста сериозна реакция. То беше оттеглено в последствие. Промяна на наредбата за прием днес няма. Процедурите за план-приема ще бъдат такива, каквито са били досега. Реакцията на писмото на министъра за мен показа, че е дошло време да говорим безпристрастно, задълбочено и експертно за модела на чуждоезиковото обучение и неговата адекватност в момента".

Петрова изтъкна, че днес ползването на един или два чужди езика е абсолютно необходимо. Но реално достъпът до качествено обучение по чужд език в нашите училища е доста ограничен, подчерта тя и напомни, че входът в езиковите гимназии и паралелки зависи от резултатите на националното външно оценяване в 7-и клас.

Според нея всеки ученик, независимо в кое училище учи, трябва да получава възможност за качествено чуждоезиково обучение.

По думите ѝ няма промяна във формата на матурите след 7-и клас. Тя смята, че вълненията на ученици и родители са неоснователни. Петрова постави въпроса за качеството на националните външни оценявания.

Тя е категорична, че МОН няма цялостна визия за всички компоненти на реформата:

"Отново като че ли се сещаме за определени неща в момента, в който възникне разговор за тях, но ги променяме извън контекста на общата картина и се създава усещането за хрумвания и поставяне на каруцата пред коня".


СНИМКА: Калина Стоянова

В столичното 18 СУ "Уилям Гладстон" откриват нови СТЕМ пространства. Наречени са така, защото децата творят навсякъде и могат да преместват пособията си в така наречените Ученически лаборатории. Модулите са 5 - умният град, творческа лаборатория, зелена енергия, роботика и наука за живот. Във всеки модул децата в различни въсрасти проявяват въображение при изграждането на проекти и идеи за нови технологии. На откриването присъстваха министърът в оставка Красимир Вълчев, както и посланици от различни държави.

Причината за желанието на учениците е една - да допринесат за развитието на науката в България. Учениците демонстрираха опити по химия и физика, разказаха за възможните решения за зеления град и показаха как може да се преработват отпадъчни храни за наторяване - т. нар. компостиране. Други теми също вълнуват тази гимназия, която през последните години разви много базата си за природни науки. А именно - какво ще стане с часовете по език, за които се предвиждаше от догодина да бъдат намалени за сметка на тези по природни науки.

Директорът на училището Ралица Кирилова каза пред "Хоризонт", че след оставката на правителството са отменили предложението за промяна на броя часове. Всъщност гимназиите с езиков статут нямат повод за притеснение.

За да върви напред едно общество и да дадем на младите възможности за развитие, то трябва да могат да учат както наука, така и езици. Езикът е ключът към света, както казаха учениците.

СНИМКА: Калина Стоянова

Цялото интервю на Юлияна Корнажева със Светла Петрова и репортажа на Калина Стоянова в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.