xmas-logo

Автори:

Гергана Хрисчева

ПодкастиЗдравеПодкастЕпизод

Аутизъм и образование - мисия не/възможна

понеделник, 20 март 2023, 21:00

Размер на шрифта

Защо родителите на деца с проблеми в развитието стават все по-активната страна? Те са част от екипа, който подпомага детето. Защо приобщаващото образование е тяхна мисия - разказ на експерт по ранно детско развитие.  Защо у нас няма специализирани адаптирани учебници на МОН за деца с различни дефицити?
Какво се случва с децата, когато навършат 18 години и излизат от всички видове центрове за подкрепа?
Има или няма у нас работодателски програми за заетост на младите хора с дефицит в развитието?  
Този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" - Аутизъм и образование. Той е продължение на темата за аутизма при децата.
 
Гост в епизода е: 🧩Проф. д-р Севджихан Еюбова - професор по психология на развитието в детска и юношеска възраст
  Вижте и предходния ни разговор с д-р Еюбова - Има ръст на децата от аутистичния спектър  
От разговора ще научите:   🧩Имаме ли концепция, алгоритъм, какъв е пътят на едно дете с аутизъм 🧩Каква информация задължително трябва да съдържа Личната амбулаторна карта на детето 🧩Положителната новина - във всеки областен град има Център за ранно детско развитие 🧩Застъпена ли е помощта на специалистите по ранно детско развитие 🧩Какво представлява т.нар. - Приложен поведенчески анализ и защо тя е най-добре работеща 🧩Защо няма учебници от МОН специално за деца с различни дефицити - аутизъм и образование 🧩Имат ли или нямат интерес издателствата да предлагат и учебници и учебни помагала за деца аутистии с други увреждания и нарушения 🧩Как би могла държавата да създаде екип специални педагози, да ги напишат тези учебници 🧩Каква е подкрепата за родителите на дете с аутизъм 🧩Ако родителите нямат възможност да подпомагат детето си лично, как общността съдейства на тези деца 🧩Какво се случва с децата аутисти след 18 години, когато то излиза от всички Центрове за подкрепа 🧩Има или няма у нас работодателски програми за заетост на тези хора 🧩Как по света се извършва социалната интеграция на хора с увреждания или дефицити 🧩Има ли успешни европроекти у нас – и за социализация, и за интеграция след 18 г. за работа 🧩Защо у нас няма практика при дете или човек с някакво страдание, да му се поставя гривна/лента, която да указва, че има проблем