Лудият на краля, Арлекино, клоун, скомрах
Този път продължаваме с една неоспорима страна от многоликия образ на шута – артистичните изяви, маската, превъплъщението в роля – това, което го сродява с театралното съсловие.
Философът проф. Георги Каприев подчертава една характеристика на персонажа, шумна и гротескна, но обслужваща обществения и религиозния мир – шутът като крал на карнавала или „персонализиран“ карнавал в двора на владетеля.
Във френската традиция думите, с които се назовава шутът, са „буфон“ – от италианското „буфоне“, от „буфа“ – шега, и „фу“ – луд, le fou du roi – лудият на краля, кралският шут – продължава проф. Стоян Атанасов, изтъкнат познавач на старата френска литература.
В образа на Арлекино от италианската Комедия дел арте разпознаваме шута – по дрехата, съшита от разноцветни ромбове, разказва Велемир Велев, професор в НАТФИЗ.
По нашите земи, във Византийските градове и дворци и в Русия от средните векове и нататък шестват скомрахите или скоморохите (в руски вариант). Какви са били тези странстващи артисти, с какво са забавлявали народа разказва доц. Илияна Чекова, преподавателка по стара руска литература в СУ.